Nästa artikel
Toyota Hilux GR Sport ska vara tuffare och sportigare
Nyheter

Toyota Hilux GR Sport ska vara tuffare och sportigare

Publicerad 6 januari 2022
Toyota lanserar en ”sportig” version av pickupmodellen Hilux. Den blir en av marknadens törstigaste dieselbilar.

En tydlig trend i pickupvärlden är att flera modeller kommer i sportigare utföranden. Försäljningssiffrorna för exempelvis Fords Raptormodeller har fått biltillverkarna att storsatsa på att kombinera pickupens lastutrymme med sportigare köregenskaper och mer prestanda.

Senast i raden är Toyota Hilux som något otippat kommer i så kallat GR Sport-utförande – och ja, det är samma Gazoo Racing som bland annat ansvarat för utvecklingen av hyllade Toyota GR Yaris. Det handlar däremot inte om någon ”äkta” GR-modell som Yaris utan om en anpassad version av vanliga Hilux.

Styvare chassi

Toyota Hilux GR Sport får styvare chassi med uppdaterade fjädrar och stötdämpare, men underligt nog inte mer effekt i den 2,8 liter stora dieselmotorn. Den ger 204 hk och 500 Nm. Det finns även en del stylingmässiga förändringar som exempelvis annorlunda front, svarta 17-tumsfälgar och sportstolar.

Den nya modellen ska locka köpare som gillar äventyr – och som är beredda att betala den skyhöga fordonsskatten. Någon exakt utsläppssiffra finns inte ännu, men vanliga Hilux med samma 2,8-liters dieselmotor kostar 22 800 kr per år att skatta (eller 24 500 kr om förslaget om att skärpa bonus-malus går igenom).

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (9)

  • 5 februari 2022 Det är skillnad på bruksaker…
  • 5 februari 2022 Jag med! Gråter till teknade…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.