En tydlig trend i pickupvärlden är att flera modeller kommer i sportigare utföranden. Försäljningssiffrorna för exempelvis Fords Raptormodeller har fått biltillverkarna att storsatsa på att kombinera pickupens lastutrymme med sportigare köregenskaper och mer prestanda.
Senast i raden är Toyota Hilux som något otippat kommer i så kallat GR Sport-utförande – och ja, det är samma Gazoo Racing som bland annat ansvarat för utvecklingen av hyllade Toyota GR Yaris. Det handlar däremot inte om någon ”äkta” GR-modell som Yaris utan om en anpassad version av vanliga Hilux.
Styvare chassi
Toyota Hilux GR Sport får styvare chassi med uppdaterade fjädrar och stötdämpare, men underligt nog inte mer effekt i den 2,8 liter stora dieselmotorn. Den ger 204 hk och 500 Nm. Det finns även en del stylingmässiga förändringar som exempelvis annorlunda front, svarta 17-tumsfälgar och sportstolar.
Den nya modellen ska locka köpare som gillar äventyr – och som är beredda att betala den skyhöga fordonsskatten. Någon exakt utsläppssiffra finns inte ännu, men vanliga Hilux med samma 2,8-liters dieselmotor kostar 22 800 kr per år att skatta (eller 24 500 kr om förslaget om att skärpa bonus-malus går igenom).
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (9)
- 5 februari 2022 Det är skillnad på bruksaker…
- 5 februari 2022 Jag med! Gråter till teknade…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.