Toyota har visat upp en ny generation av sportbilen GT86 som till viss del utvecklats tillsammans med Subaru. Men numera heter den GR86, där GR står för Gazoo Racing.
Till skillnad från nästan alla andra modeller i Toyotas utbud saknar GR86 hybriddrift. Istället har den en fyrcylindrig boxermotor på 2,4 liter – en udda konstruktion i bilvärlden, och ett resultat av att modellen delar teknik med Subaru. Motorn har inte ens turbo, något som i princip alla andra sportbilar numera har.
Den nya generationen GR86 ska enligt Toyota bli världens lättaste fyrsitsiga coupébil tack vare flitig användning av aluminium – tjänstevikten ska ligga på 1 210 kilo, något lättare än i förra generationen. Modellen är 50 procent mer vridstyv än föregångaren och mer aerodynamisk. Precis som i föregångaren är det bakhjulsdrift som gäller.
Toyota GR86 ska säljas parallellt med de andra prestandamodellerna i den så kallade GR-familjen, nämligen sportcoupén GR Supra och småbilen GR Yaris.
Modellen börjar säljas i Europa senare i år. Priserna är inte klara och det är inte heller de tekniska specifikationerna för exempelvis effekt och acceleration. Syskonmodellen Subaru BRZ ska inte säljas i Europa.
Läs också: Toyota: Genombrott för vätgasbilar kan dröja tio år
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.