Autonom bil på drift kan hjälpa den mänskliga föraren att ta sig säkert genom kurvorna.
Toyotas forsknings- och utvecklingsavdelning i USA har tillsammans med Stanford University utvecklat en GR Supra som lärt sig att köra på bredställ utan mänsklig inblandning genom att kalkylerat dosera rätt mängd broms, gas och styrning.
Biltillverkaren hoppas att förmågan att kunna sladda kontrollerat kan komma till nytta i framtidens bilar. Förare som tappar greppet på våt eller hal vägbana skulle kunna få hjälp av bilen att lyckas hålla sig kvar på vägen och styra säkert ur kurvorna. Detta är enligt Toyota helt i linje med deras filosofi att tekniken i bilen ska agera som en slags skyddsängel som griper in och stöttar den mänskliga föraren när det behövs.
Biltillverkaren hoppas att förmågan att kunna sladda kontrollerat kan komma till nytta i framtidens bilar. Förare som tappar greppet på våt eller hal vägbana skulle kunna få hjälp av bilen att lyckas hålla sig kvar på vägen och styra säkert ur kurvorna. Detta är enligt Toyota helt i linje med deras filosofi att tekniken i bilen ska agera som en slags skyddsängel som griper in och stöttar den mänskliga föraren när det behövs.
– Varje dag sker dödliga bilkrascher till följd av extrema situationer där de flesta förare skulle behöva övermänskliga förmågor för att undvika kollision, säger Gill Pratt, chef för Toyota Research Institute. Han fortsätter:
– Sanningen är att varje förare har svagheter, och för att undvika en krock måste de ofta göra manövrar som är bortom deras förmåga. Genom det här projektet kommer Toyota Research Institute lära från några av de skickligaste förarna i världen för att utveckla sofistikerade algoritmer som förstärker körförmågan och skyddar folk.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.