Nästa artikel
Toyota FCV till Europa nästa sommar
Nyheter

Toyota FCV till Europa nästa sommar

Publicerad 27 juni 2014 (uppdaterad 3 juli 2014)
Vi har tidigare rapporterat om att Toyotas bränslecellsbil FCV är är nära lansering. Nu i veckan visades den produktionsklara bilen upp i Tokyo.

Fuel Cell Sedan, som bilen kallas, avtäcktes nyligen i Tokyo. Spännande nog var det inte mycket som skiljde bilen från det koncept som tidigare visats. Bilen kommer att rulla ut på japanska vägar till i april, helt enligt Toyotas produktionsplan.  USA och Europa får dock vänta till nästa sommar på de första bilarna.
 
Enligt tidningen Automotive news uppger Toyota att Fuel Cell Sedan bygger på en helt bränslecellsdedikerad plattform. Två vätgastankar ska ge den fyrsitsiga bilen en räckvidd på 700 kilometer. Priset kommer troligtvis vara drygt 500 000 kronor, som vi tidigare rapporterat. Toyotas steg in på marknaden med en bränslecellsbil indikerar ytterligare tillverkarens restriktiva hållning till eldrivna bilar med batterier som enda energikälla.
 
Diskutera: Vad tycker om Toyotas Fuel Cell Sedan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-06-27 15:58
Roy J

Kanske den snyggaste bil Toyota tillverkat på många år - men allt är ju relativt.
Bakdelen ger vissa vibbar till Celica, men de överdrivna luftintagen i fronten får mig att tro att det är samma team som designade fronten på nya Lexus som varit i farten. Och det är inte snällt menat.

Hur bra en bränslecell funkar och hur länge har jag ingen aning om. Hur vätgas ska produceras och transporteras är jag dock frågande till.

#2 • Uppdaterat: 2014-06-27 18:55
Irvor

Varför så ful ?
Intressant teknik, men många frågetecken...

#3 • Uppdaterat: 2014-06-27 19:21
Swemba

Har dom byggt den på en Yaris eller? Kort hjulbas med enormt överhäng både fram och bak, samt skottkärrehjul. Ser helt fruktansvärt ut!

#4 • Uppdaterat: 2014-06-28 20:08
Pi

Åter - var tankar vi vätgas ? Vad kostar den ? Hur produceras den ? Känns som en "tillsvidare-lösning" till dess vi har batterier som ger rimlig körsträcka utan att behöva ta omvägen via vätgas - som säkert kostar mer än det smakar att producera så vad är då miljönyttan när folk redan ifrågasätter miljönyttan av elbilar... Märkligt att ett drivmedel som helt saknar infrastruktur idag kan applåderas såpass mycket som sker.

#5 • Uppdaterat: 2014-06-29 06:42
Hackenbush

Konceptet "hela fronten skall vara en grill" har fått ett ansikte.
Ser verkligen hemskt ut

#6 • Uppdaterat: 2014-06-29 10:34
ENTJ1

Vätgas i bilar,njae knappast.
Dessutom är denna så ful att ingen vill ha den.
Bakifrån ser den nog ändå roligast ut,hade hellre blivit sedd i en Piaggio Ape.
Kanske kommer den att explodera,alla vet väl vid detta laget hur Toyota brukat/r mörka sina felkonstruktioner.

#7 • Uppdaterat: 2014-06-29 11:26
Henrik-Andersson

Det där med hur den ser ut kan ni sluta diskutera med en gång. Det hade varit FEL om den INTE stuckit ut och provocerat !!

Det är ren marknadsanpassning och tester av nya karosslinjer vid sidan om den nya tekniken är väl genomtänkta och noga förberedda.

Sedan VILL man inte heller att bilen säljs i stora upplagor då produktionslinan inte är intrimmad och tekniken inte helt klar heller. Eller rättare sagt - Tekniken är klar, men priset för denna behöver sjunka i och med massproduktionen kommer igång.

Det är därför man sätter ett pris på en halv miljon för en bil som ser lite speciell ut - De kommer alltså få ordrar på så många bilar de kan sälja.

#8 • Uppdaterat: 2014-06-29 11:54
Hackenbush

Nej, man måste inte sluta diskutera hur bilen ser ut.
Frågan är "vad tycker du om Toyota fuel cell sedan".
Det står inget om att endast tekniken skall diskuteras så man får tycka till om vad man vill om hela bilen.

#9 • Uppdaterat: 2014-06-29 12:20
Pi

Jo du Henrik - nog lär dom få väldigt få order på denna bil i alla fall i Sverige för var skall man tanka den ? Är det långt emellan el-tankställen och gas-tankställen så är det ingenting i jämförelse mellan var man kan tanka dessa bilar...

#a • Uppdaterat: 2014-06-29 12:32
Henrik-Andersson

Jo så klart får man diskutera linjerna, jag menar att det finns en ANLEDNING till att den inte lockar den stora massan. Pris, utseende är noga utstuderat för att INTE få mer ordrar än vad man kan leverera.

"Pi" har ju också helt rätt - Infrastrukturen runt bilen är inte färdig heller. Så det är att se som ett testprojekt på nivå 3 eller 4.

Titta på den första priusen - Ny dyr teknik, ful bil, högt pris

Idag - priusteknologi i "normala" bilar................Och ingen ens tänker på det längre, det bara funkar och priset är satt så att den stora massan lockas.

Så kommer det bli med denna teknologin också - när de VILL att vi ska köpa bilen så ser den ut som konsumenterna vill att den ska se ut och priset är satt på en nivå som vi vill betala.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.