Storsedanen med hybriddrift som gjorde comeback i fjol får en översyn inför 2021.
Efter 15 års frånvaro återkom Toyota Camry till den svenska marknaden förra året. Nu har Toyota valt att ge den ett lätt lyft inför nästa år. När vi Bilägare provkörde bilen 2019 tyckte vi att det var underligt att Toyota inte integrerat något stöd för ihopkoppling med smartphone via Apple CarPlay eller Android Auto. Det gör Toyota bot och bättring på nu.
Dessutom har de förstorat pekskärmen till infotainmentsystemet så att den numera mäter 9 tum och tack vare ny mjukvara sägs responsen vara snabbare än förut.
Dessutom har de förstorat pekskärmen till infotainmentsystemet så att den numera mäter 9 tum och tack vare ny mjukvara sägs responsen vara snabbare än förut.
Hybridmotorn på 2,5 liter och 218 hästkrafter har ingenjörerna på Toyota lämnat orörd – däremot har grillen i fronten på fått en ny inramning i syfte att förstärka det kraftfulla utseendet som formgivarna eftersträvat. Dessutom finns nya fälgar att välja på i antingen 17 eller 18 tum. Även en ny lackfärg gör entré: Deep Metal Grey.
Läs också: Hybrider mot diesel – Vi testar Toyota Camry mot Ford Mondeo och Skoda Superb
Toyota har byggt in senaste varianten av sitt säkerhetssystem Saftety Sense i uppdaterade Camry. Det innehåller ett kollisionsvarningssystem som kan upptäcka risk för frontalkrock i dagsljus och det finns en funktion som kan varna och panikbromsa om föraren är påväg att svänga i en korsning och inte upptäcker ett mötande fordon i motsatt körfält eller en fotgängare som är påväg att korsa gatan bilen svänger in på. Den adaptiva farthållaren kan kombineras med skyltavläsning så att bilen kan anpassa hastigheten automatiskt. Dessutom finns en funktion som sänker hastigheten i kruvor.
Slutligen har filhållningsassistenten som hjälper till att hålla bilen mitt i filen förbättrats och ger en mer precis placering i mitten av körfältet och återkopplas snabbare efter filbyte. Dessutom är systemet bättre på att motstyra mot sidvindar eller svajigheten som kan uppstå när man kör om långtradare. Det här ska enligt Toyota förbättra stabiliteten.
Det finns inga prisuppgifter än på vd faceliftade Toyota Camry Hybrid kommer att kosta.
Diskutera: Vad tycker du om Toyota Camry Hybrid?
Läs också: Hybrider mot diesel – Vi testar Toyota Camry mot Ford Mondeo och Skoda Superb
Toyota har byggt in senaste varianten av sitt säkerhetssystem Saftety Sense i uppdaterade Camry. Det innehåller ett kollisionsvarningssystem som kan upptäcka risk för frontalkrock i dagsljus och det finns en funktion som kan varna och panikbromsa om föraren är påväg att svänga i en korsning och inte upptäcker ett mötande fordon i motsatt körfält eller en fotgängare som är påväg att korsa gatan bilen svänger in på. Den adaptiva farthållaren kan kombineras med skyltavläsning så att bilen kan anpassa hastigheten automatiskt. Dessutom finns en funktion som sänker hastigheten i kruvor.
Slutligen har filhållningsassistenten som hjälper till att hålla bilen mitt i filen förbättrats och ger en mer precis placering i mitten av körfältet och återkopplas snabbare efter filbyte. Dessutom är systemet bättre på att motstyra mot sidvindar eller svajigheten som kan uppstå när man kör om långtradare. Det här ska enligt Toyota förbättra stabiliteten.
Det finns inga prisuppgifter än på vd faceliftade Toyota Camry Hybrid kommer att kosta.
Diskutera: Vad tycker du om Toyota Camry Hybrid?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.