Då bilsalongen i Paris slagit upp portarna presenterar Toyota lite mer av den nya Auris Touring Sports, som tidigare mest var känd genom en mörk bild.
Kombin får samma hjulbas på 2 600 mm som den mindre halvkombin, men den blir 285 mm längre. Denna extra längd har placerats baktill för att förlänga bagageutrymmet men exakt hur mycket större det blir förblir osagt. Vanliga Auris bagageutrymme sväljer 360 liter.
Fronten delas mellan de två versionerna och likaså vindrutan men taket som här har fått diskreta relingar i aluminium har förlängts bakåt. Kombin får också en annan bakdel med annorlunda stötfångare, längre baklucka för att underlätta lastning och registreringsskylt precis under baklyktorna i stället för längre ned.
Auris Touring Sports blir den första kombin i Golfklassen som kommer erbjudas med hybriddrift. Toyota släpper inga motorspecifikationer men med högsta sannolikhet får kombin motorer och teknik från den mindre halvkombiversionen av Auris.
Auris kommer med två bensinmotorer på 1,33 liter och 1,6 liter, två dieslar på 1,4 liter respektive 2,0 liter medan hybriddrivlinan kombinerar en 1,8-liters bensinmotor med en elmotor på 60 kW.
Svenska priser är inte klara.
Diskutera: Vad tycker du om Toyota Auris Touring Sports?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Problemet med en högt uppdragen midja (gäller inte bara Auris) är att det blir mycket plåt mellan överkanten på hjulhusen och nederkanten på fönstren,
vilket får hjulen att se för små ut i förhållande till bilen.
Annars så är designen ganska slätstruken, kunde lika gärna varit en Hyundai, men det kanske ska vara så när man säljer miljontals bilar för att inte reta upp någon.
Man ska tydligen inte tro på alla rykten Leifer... =)
Ser i övrigt klart snyggare ut än förra Auris, och att den kommer i kombiversion har efterfrågats av kunder så bra att man lyssnat på det!
Men vad ska man med dieselmotorer till? blir dom direkt något billigare än hybriden och vad är i så fall argumentet att köpa dessa?
Detta lär nog bli den första vanliga Hybridkombin i Sverige då för Avensis lär inte komma i Hybridversion förrens av nästa nya modell som kommer om ett par år.
Snygg faktiskt, hade jag kunnat tänka mig om inte inredningen hade sett så förfärlig ut.
Lite lustigt att bilfabrikanterna skippar sidolister med argument som att designen blir snyggare på bilen utan sidolister när det i detta fallet hade gjort bilen snyggare eftersom sidolister på denna bilen hade gjort att sidorna hade sett mindre "plåtmassiva" ut.
Ett mycket intressant tillskott på bilmarknaden. Denna skulle jag kunna tänka mig att köpa. Hybridtekniken har lockat mig sedan första generationen av Prius, och nu kommer den alltså i en praktisk mellanklass-kombi. Det börjar likna något!
Hackenbush, Sidolister brukar finnas att köpa modellanpassade till Toyotorna när man beställer bilen om man föredrar detta så är den saken löst. =)
Något som jag verkligen inte gillar är den "urgröpning" vid bakluckan som nu även finns på Toyota Auris.
Hade detta på min Saab 9-3 kombi och det var ett jävla skit på vintern. All snö och is samlas där och fryser fast så man har ett stort besvär att få upp bakluckan. Dessutom behövs det inte mycket is för att man ska skrapa i bakluckans nederkant varje gång man öppnar den, en potentiell rosthärd med tiden.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.