Nästa artikel
Toyota återkallar halv miljon bilar
Nyheter

Toyota återkallar halv miljon bilar

Publicerad 9 november 2011 (uppdaterad 10 november 2011)
Toyotas kvalitetsrykte får sig ytterligare en törn. Nu tvingas tillverkaren återkalla 550 000 bilar för att åtgärda ett fel med styrservon.

De senaste två åren har Toyota återkallat över tio miljoner bilar på grund av en lång rad problem, bland annat okontrollerad acceleration och bränsleläckage.

Nu kommer nästa smäll. Styrservon kan sluta att fungera på 550 000 bilar som sålts runt om i världen, vilket orsakar oljud från motorn och gör det svårare att styra bilen.
 
Majoriteten av bilarna – 447 000 stycken – återkallas i Nordamerika. Dessutom omfattas 38 000 fordon i Japan, 10 000 från övriga asiatiska länder, 25 000 i Australien, 10 000 i Mellanöstern och 14 000 som levererats i Europa.

Både Toyota och lyxbilsdivisionen Lexus drabbas. För Toyotas del återkallas Camry, Highlander, Sienna och Solara som tillverkats mellan 2004 och 2005. Dessutom uppmanas ägare till Avalon från 2004 och Highlander HV från 2006 att besöka verkstad.

När det gäller Lexus återkallas ES 330 och RX 300 från 2004 och 2005 samt RX400h från 2006. För Sveriges del drabbas påverkas endast 274 exemplar av suven Lexus RX 300.

Gemensamt för samtliga bilar är den sexcylindriga motorn. Nämnda modeller med fyrcylindriga motorer omfattas inte.

Diskutera: Vad tycker du om Toyotas återkallelse?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-11-09 15:21
Raymond K (ej verifierad)

Jaha, det är ju Toyota så vad kan man förvänta sig. Dom återkallar ju en gång i månaden.

#2 • Uppdaterat: 2011-11-09 15:55
KaptenOberkommando

Jag tar fram kollegieblocket och ritar in ett ytterligare streck. Får snart vända blad ...

#3 • Uppdaterat: 2011-11-09 16:06
Simon no1

VIB, detta inlägg innehåller ett sakfel, bilarna tas inte in för åtgärd utan för kontroll....

#4 • Uppdaterat: 2011-11-09 16:12
Rustan Werling

"Majoriteten av bilarna – 447 000 stycken – återkallas i Nordamerika. Dessutom omfattas 38 000 fordon i Japan, 10 000 från övriga asiatiska länder, 25 000 i Australien, 10 000 i Mellanöstern och 14 000 som levererats i Europa."

Ska bli intressant att se hur Toyota-kramarna får detta till att felet ligger i fabrikerna i Europa eller hos Bosch eller någon annan yttre omständighet. Toyota själva har ju aldrig någonsin haft problem med kvaliteten minsann........

#5 • Uppdaterat: 2011-11-09 16:25
Simon no1

Rustan kliv ur din bubbla, finns väl ingen som skrivit seriösa inlägg och påstått att Toyota bygger felfria bilar, det är bara ett löjligt påhopp....

Däremot hadde du inte fått denna kontroll på nått annat bilmärke på en bil från 2004 utan att ha fått betala själv, det är det som ger Toyota nöjda kunder.....

#6 • Uppdaterat: 2011-11-09 17:15
KaptenOberkommando

Att köpa en Toyota är som att köpa ett Star Wars-lego av modell större: Man får med en handfull extradelar som snabbt kommer att behövas som reservdelar. Men i stället för Lego-bitar får Toyota-köparna med ett par ventilfjädrar, en komplett bromsenhet, ett kretskort, en ny gaspedal, en ny golvmatta etc. Och givetvis en ny styrservo. Dessutom får köparna med ett värdebevis som de kan använda om de tänker sig att köpa en ny Toyota igen och som då ger 50 procent i rabatt bara de köper. För att vara säkra på att Toyota-kunden verkligen kommer till Toyota-handlaren ingår också ett värdebevis på bärgning till valfri verkstad. Och som grädde på moset får kunden i väntan på den nya bilen (som givetvis redan står i verkstaden för byte av delar!) sitta och se en videofilm, i vilken Toyota-chefen gråter en skvätt och ursäktar alla problem och lovar bot och bättring. Något tilltugg till filmupplevelsen blir det inte, eftersom det tilltänkta tilltugget befinner sig i ett redan havererat Toyota transportfordon ståendes utmed en vägkant någonstans i Sverige.

#7 • Uppdaterat: 2011-11-09 17:29
Rustan Werling

Simon

Skön vinkling att Toyotas kvalitetsproblem är något positivt som ger nöjda kunder. Det här bevisar bara det vi andra hela tiden vetat, Toyota gör inte bättre eller sämre bilar än något annat fabrikat utan de har också sina kvalitetsproblem. Det är bara deras kunder som är lite speciella.

#8 • Uppdaterat: 2011-11-09 17:38
Simon no1

Rustan....? skön vinkling...? Var ser du att jag skriver att kvalitetsproblem är något positivt...??? ´Det är inte så svårt att se vem som vinklar....:)

Jag skrev däremot om att det var positivt att de tar ansvar för äldre bilar när det kan finnas ett fel....

Kaptenen som inte slutat leka med lego är inte ens värt att bemöta, han lever i en fantasivärld och har tydligen inte lämnat pojkrummet ännu.....

#9 • Uppdaterat: 2011-11-09 17:59
Hadock

Det vet väl alla att en Toyta inte kan bli 8 år, de är sönderrostade och har körförbud långt innan dess... ;)

#a • Uppdaterat: 2011-11-09 18:24
Simon no1

@ Hadock

Ditt påstående är ju rätt intressant eftersom de länge var ensamma om att erbjuda just 8 års garant och dessutom 12 årig rostskyddsgaranti, hur menar du då......?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.