Flera biltillverkare har haft allvarliga problem med det så kallade EGR-systemet som finns i dieselmotorer. Mest uppmärksammat har problemet blivit hos BMW, som tvingats återkalla hundratusentals bilar.
I värsta fall kan bilarna som omfattas av produktionsmissen börja brinna, något som även drabbat flera svenska bilägare.
Toyota har satsat betydligt mer på bensinhybrider än dieselbilar, men vissa modeller har funnits med dieselmotor. Nu måste flera av dem återkallas på grund av ett fel i EGR-systemet.
Risk för brand
Det har visat sig att den så kallade EGR-kylaren kan börja läcka. Om läckan uppstår i närheten av grenröret kan det uppstå en så kallad ”termisk skada”, som Toyota uttrycker det. Bilen kan tappa kraft och det finns risk för brand.
Totalt berörs 122 000 dieseldrivna Toyotabilar runt om i världen tillverkade mellan mars 2015 och maj 2018. För svenska bilägare gäller återkallelsen Auris, Avensis och RAV4, uppger Erik Gustafsson, pr-chef för Toyota i Sverige, för Vi Bilägare.
– Det ska dock sägas att Toyota Sverige slutade sälja och ta in dieselversionerna redan våren 2017 eftersom vi då beslutade att fasa ut dieseldrivna personbilar, säger han.
Exakt hur många bilar som omfattas av återkallelsen i Sverige är än så länge oklart, men bilägarna ska kontaktas för att boka tid på verkstad för att lösa problemet utan kostnad.
Läs också: BMW:s brandproblem fortsätter – fler bilar återkallas
• EGR står för Exhaust Gas Recirculation och består av en ventil som skickar tillbaka avgaserna till motorn för att återvinnas och användas en andra gång.
• Tanken med systemet är att minska halterna av skadliga kväveoxider som kan orsaka cancer.
• Moderna EGR-system har en kylare som sänker temperaturen i förbränningen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.