Vissa exemplar av Toyota Prius kan drabbas av försämrad bromsverkan. För att åtgärda problemet återkallas 1 600 bilar i Sverige.
Den japanska biltillverkaren uppger att vibrationer kan orsaka sprickor i en komponent i bromssystemet. I värsta fall kan konsekvensen bli försämrad bromsverkan.
Totalt återkallas 242 000 bilar runt om i världen, varav 117 000 i Japan, 91 000 i Nordamerika och 30 000 i Europa. I Sverige omfattas Toyota Prius tillverkade mellan mars och oktober 2009. På andra marknader berörs även Lexus HS 250h.
Enligt Toyota har problemet inte orsakat några olyckor eller personskador.
Diskutera: Vad tycker du om Toyotas återkallelse?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Innan folk börjar raljera om att det bara är Toyota som tar sitt ansvar, kan vi konstatera att den här typen av potentiellt livsfarliga fel är något som resulterar i återkallelser hos samtliga tillverkare.
När det gäller slitage- eller kvalitetsrelaterade fel av andra slag är det ovanligt med återkallelser.
Jag ska inte "raljera" över Toyota, har absolut inget emot märket i fråga, men börjar det inte bli en väldigt lång följetong detta med Toyotas återkallelser?
Eller har det alltid varit så men det är först nu på senare år som det blivit offentligt, eller har de gjort avstamp från kvaliteten för kvantitet?
Kvaliteten blir nästan alltid lidande när kvantiteten blir allt viktigare. Det här är något jag tycker mig se i alla branscher, framför allt livsmedels- och elektronikbranschen, men även bilbranschen.
Konsumtionssamhället kräver billiga produkter i ett så högt tempo att det är omöjligt att upprätthålla hög kvalitet. Små aktörer går under.
Det är väl bra om de återkallar.
Det som verkligen bekymrar mig är ju att så vitt jag vet så byggs dessa bilar i Japan..
KAN det verkligen vara fel på dessa?
Eller ÄR det europeiska komponenter?
Tack!
"Kvaliteten blir nästan alltid lidande när kvantiteten blir allt viktigare."
"Konsumtionssamhället kräver billiga produkter i ett så högt tempo att det är omöjligt att upprätthålla hög kvalitet."
MEN om kunderna krävde hög kvalitet?
Vad skulle hända då?
Skulle man strunta i det kravet?
Idag prioriterar ingen kvalitet framför valfritt annat.
Kan det möjligen ha någon betydelse?
N-iklas, klart alla vill ha hög kvalitet på det man köper. Problemet är att ytterst få är villiga att betala för det.
SiggeNn, Jag har nu kollat upp min bil som tillhör första tillverkningsåret och är tillverkad månad 8-2009 och alltså kommer att bli återkallad!
Min Prius har bara gått dryga 20 000 mil hitintills med ett (1st) fel under dessa miltal vilket var en vattenpump som Toyota bytte vid 17 000mil (den ska tydligen vara förbättrad i produktionen och hålla bättre på nyare bilar).
I övrigt har överhuvudtaget inga fel inträffat och allt annat på bilen är original.
Inte heller har jag märkt av någon lägre broms-servoverkan på elbromsarna som Toyota tydligen har fått in 90st klagomål om i världen av denna första serie av 242 000 bilar som tillverkades av Prius 3 mellan Mars-Oktober 2009.
Prius har för övrigt även en vanlig hydraul-krets som griper in som på alla andra bilar om nu det elektroniska bromssystemet skulle falla bort för den som är intresserad av tekniken.
Det skulle vara intressant att veta efter hur många miltal detta fel inträffat på dessa mindre än 0,05% bilar som man har fått in kundklagomål om, efter 30 000mil på vissa taxibilar kanske?
Jag är oavsett glad att veta att man sätter dit en ny bättre variant av hjälpservo-pumpen när den gamla fungerat felfritt i över 20 000mil och att jag slipper bekosta sånt själv.
Det enda jobbiga för mig blir att jag får planera in detta (om jag nu vill ha den bytt) vilket nog lämpligast blir till hösten i samband med en mindre påkörnings-lackskada på bakre stötfångaren som Toyota ska fixa, men den planeringen kan jag nog leva med.
Jo men är det verkligen så att alla vill ha kvalitet?
Varför talar man i så fall aldrig om det?
Annat än när en bil återkallas?
När vann eller förlorade en bil ett test på kvalitet senast?
1996?
Om man tittar på vilka saker som man alltid prioriterar i bilval och vad man pratar om så är det aldrig kvalitet.
Och det har för väldigt många inget med pengar att göra även om många också enbart bryr sig om pengar.
En bekant köpte en bil för 250 000 förra året som verkligen inte är känd för hög kvalitet numera.
Ingen brist på pengar där, det var helt annat som var viktigt.
Biltillverkarna prioriterar det som man talar mest om – i dag är det motor drivlina - inte kvalitet.
Hanzzon, den tidigare vattenpumpen kunde få en luftficka om man inte bytte kylarvätskan enligt anvisningarna ( sög upp vätskan) och då kunde inte pumpen pumpa runt vätskan i kylsystemet, därför valde man att omkonstruera pumpen och bytte även ut pumparna på levererade bilar.
Sedan är det några återkallelser för andra bilmärken som inte nämns lika offta som Toyotas återkallelser läser man här.
http://www.recalluk.com/latest/car-recall.aspx
Det är naturligtvis inte bra att det gäller bromsproblem, men dels är det tydligen inte många Prius som varit felaktiga och dels är det ju väl att det inte mörkas, d.v.s. väl för Toyota.
Vilket liv det skulle bli om de inte valt att återkalla.
N-iklas, det var en lång diskussion om detta på forumet för en tid sedan.
http://www.vibilagare.se/forum/allmant-om-bilar-och-trafik/ar-hallbarhet-det-viktigaste-inom-bilagande-39949
Alla har ju sina kriterier när det gäller bilköp, personligen har jag väldigt svårt för bilar som väsnas, som är stötiga, som är effekttunna och surriga.
Men med de föreslagna skatteregler som väntar kommer man nog inte att ha något egentligt val, det får väl bli en liten snål driftsäker Prius även om den är långt från mina ideal alternativt någon liten fjuttbil.
Det är förmodligen helt mot miljömupparnas uppfattning att det ska finnas något nöje med bilkörning.
Alla har inte möjlighet att cykla.
Alternativet blir en återgång till 1800-talets häst och vagnsamhälle.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.