September innebar stora försäljningsras för flera märken, bland annat Peugeot (-40 %), Toyota (-38,8 %), Ford (-18,5 %) och Renault (-12,4 %). Volvo noterade däremot en kraftig uppgång. Med 6 210 nyregistreringar blev ökningen hela 43 procent, jämfört med samma månad förra året.
– Vi hade i september två av de bästa försäljningsveckorna under hela 2000-talet, säger Anders Gustafsson, försäljningsdirektör hos Volvo Personbilar Sverige.
Andra märken som gick framåt var Nissan (+44,7 %), Hyundai (+27,5 %), Audi (+19,5 %), BMW (+15,1 %) och Volkswagen (+14,2 %).
På listan över de mest registrerade modellerna återfinns fyra från Volvo bland de tio främsta. Bland bilarna i toppen är det ändå Volkswagen Passat som ökar mest, plus 44,4 procent jämfört med samma månad i fjol. Kombifavoriten Volvo V70 placerar sig som etta.
Nyregistreringar januari-september 2011:
(Antal registreringar samma period förra året inom parentes)
1. Volvo V70, 16 048 (18 799)
2. Volkswagen Passat, 11 064 (9 616)
3. Volkswagen Golf, 9 666 (9 221)
4. Volvo V60, 8 460 (49)
5. Volvo V50, 7 225 (7 964)
6. Kia Cee'd, 5 050 (6 254)
7. Audi A4, 4 731 (5 285)
8. Volvo XC60, 4 676 (3 610)
9. Renault Megane, 4 315 (4 652)
10. Ford Focus, 4 198 (4 599)
11. BMW 5-serie, 4 134 (2 737)
12. Skoda Fabia, 3 626 (2 751)
13. BMW 3-serie, 3 567 (3 543)
14. Renault Clio, 3 527 (4 083)
15. Skoda Octavia, 3 330 (2 983)
16. Volkswagen Polo, 3 248 (3 223)
17. Mercedes C-klass, 3 179 (2 279)
18. Nissan Qashqai, 2 946 (2 737)
19. Toyota Auris, 2 820 (2 758)
20. Opel Astra, 2 774 (2477)
Klicka här för att se hela topplistan för september, med 305 modeller.
Diskutera: Vad tycker du om topplistan för september?
Relaterade dokument
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Varför orkar inte journalisterna lägga ihop sedan och kombi-siffrorna på Volvos modeller så att de blir jämförbara. Eller ännu bättre om man kunde se skillnad på sedan och kombi på de andra märkena, men dom är väl inte särredovisade i underlaget.
Ta fram räknesnurran på redaktionen!
Det skulle vara intressant att veta vad som ligger bakom vissa kraftiga ökningar respektive sänkningar. Toyotas minskning med 38% är ju häpnadsväckande, undrar vad som döljer sig bakom dom siffrorna.
Rustan i Toyotas fall så beror det till stor del jordbävningen som ställt till det, samtidigt tror jag att en del beror på att de har tabbat sig en del när det gäller modellutbudet, finns tillexempel ingen ersättare efter Corrola kombi som var en storsäljare inom komun och landsting..... Dessutom har de lite märkliga utrustningspaket...
Jag har precis köpt en Auris hybrid men jag kikade även på deras miljödiesel, det visade sig att den bara fanns i snikvariant, inte ens farthållare fanns till den, så den var totalt ointressant för mig......
Jag tror att det är KIA som tar kunder från Toyota.
Simon no1 och Jordnära har rätt båda två.
KIA ceed SW har tagit över på marknaden efter nedlagda Corolla kombi. Toyota gjorde en obegreplig miss när de lade ner det starka varumärket Corolla (i europa iaf), dels att det inte längre finns någon kombi av Corollaersättaren Auris.
Om nu Tobo och Jordnära hittat att Kia tatt över Toyotas f.d. köpare, undrar jag vem som tatt över Kia ceed´s f.d. köpare? (Ceed´s marknadsandel har sjunkit från 3% till 2,2%.)
Lite överraskande att Renaults skrotningskampanj inte fått mer genomslag i försäljningen. Ser man på deras mest säljande modell, Megane, så har den t.o.m sjunkit trots en rabatt på hela 30000 kr.
Samma sak med Clio ser jag nu. Märkligt...
Denna lista får svensken att framstå som dum.
Men det är han inte. Han har bara inte tänkt själv utan istället köpt samma bil som grannen, pappa, farfar, farfars far...
Ford brukar kallas det sämsta märket men kommer ändå 10a. Why? Jo, farfar köpte t-ford (fanns inte mkt attat att välja på då) och så har det fortsatt. trots att mkt billigare och mkt bättre alternativ finns.
Ja vad skall man säga? Jag har en Passat kombi... :S
Inte snygg kanske men trevlig att köra och tusan så praktisk.
Och...jag är svensk.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.