En och samma anmärkning gjorde att 266 597 bilar fick underkänt vid besiktningen under 2018. Här är listan med de vanligaste felen.
Ungefär 3,5 miljoner kontrollbesiktningar genomfördes under förra året. Cirka en fjärdedel av bilarna, 24 procent, blev underkända med krav på ombesiktning.
Utvecklingen är dock positiv, menar Transportstyrelsen.
– Det är sjunde året i rad som andelen underkännanden med krav på efterkontroll sjunker, säger informationschef Mikael Andersson.
De vanligaste anmärkningarna – sådana som leder till en ”tvåa” i protokollet och sådana som inte har krav på ombesiktning – handlar om bilens belysning.
Fel på positionsljuset var allra vanligast under 2018, 266 597 bilar fick nedslag av denna anledning.
Nästan lika vanligt var fel på halvljuset, vilket orsakade 253 854 underkännanden.
Här nedanför finns hela topplistan med de 100 vanligaste anmärkningarna som gäller allt från spindelleder (100 462 st) och skyltlyktor (85 588 st) till sidorutor (3 431 st) och huvlås (1 489 st).
Topplista, typ av anmärkning vid kontrollbesiktningar i Sverige under 2018:
1. Positionslykta, 266 597
2. Strålkastare halvljus, 253 854
3. Parkeringsbroms bromsverkan, 138 522
4. Spindelled, 100 462
5. Skyltlykta, 85 588
6. Styrled, 77 780
7. Avgassystem, 73 845
8. Färdbroms bromskraftfördelning, 73 221
9. Färdbroms bromsbelägg, 69 165
10. Färdbroms hjulbroms, 65 803
11. Bromsrör, 61 545
12. Stopplykta, 60 954
13. Fjäder, 58 767
14. Däck, 55 038
15. Körriktningsvisare, 51 442
16. Färdbroms bromsskiva, 51 105
17. Omborddiagnossystem, 50 751
18. Kopplingsdel demonterbar, 47 205
19. Vindruta, 43 268
20. Bromsslang, 41 145
21. Varningstriangel, 39 459
22. Sidokörriktningsvisare, 38 406
23. Vindrutespolare, 35 618
24. Hjullager, 33 312
25. Felindikator motorelektronik, 32 365
26. Dimstrålkastare 30 852
27. Motor 25 450
28. Extra stopplykta 23 512
29. CO-halt förhöjd tomgång 22 340
30. Lambda-värde förhöjd tomgång, 21 992
31. Batteri, 21 792
32. Torkarblad, 20 588
33. Parkeringsbroms rörelsereserv, 19 102
34. Vindrutetorkare, 18 259
35. Krängningshämmare, 18 086
36. ABS-indikering, 17 641
37. SRS-indikering, 17 619
38. CO-halt tomgång, 16 155
39. Stomme sidobalk, 16 120
40. Länkarmslagring, 15 868
41. Registreringsskylt, 13 896
42. Stötdämpare, 13 788
43. Signalanordning, 13 771
44. HC-halt tomgång, 13 705
45. Strålkastare helljus, 13 405
46. Backspegel utvändig, 13 249
47. Parkeringsbroms hjulbroms, 12 471
48. Reflex, 10 611
49. Avgasrening vevhusventilation, 10 235
50. Länkarm, 10 093
51. Släpvagnskontakt, 7 213
52. Nav, 6 931
53. Bränslefilter, 6 628
54. Hjul/fälg, 6 332
55. Skyddsbälg styrväxel, 6 265
56. Parkeringsbroms bromsfunktion, 6 263
57. Fjädersäte, 6 029
58. Säkerhetsspärr främre huv, 5 618
59. Infästning länkarm, 5 496
60. Bilbälteslås, 5 432
61. Strålkastare glas, 5 020
62. Framaxelbalk, 4 722
63. Upprullningsdon bilbälte, 4 506
64. Bränslesystem, 4 402
65. Färdbroms bromsok, 4 297
66. Stänkskärm, 4 279
67. Dörr, 4 189
68. Huvudstrålkastare, 3 997
69. Bromsvätskebehållare, 3 994
70. Bilbältesband, 3 822
71. Bränsletank, 3 722
72. Fjäderbenslagring, 3 608
73. Infästning bakvagn, 3 548
74. Sidomarkeringslykta, 3 537
75. Sidoruta, 3 431
76. Fjäderben, 3 381
77. Antisladdsystem, 3 234
78. Dragram kulkoppling, 3 189
79. Stomme tvärbalk, 2 999
80. Strålkastare reflektor, 2 959
81 Annan lykta, 2 822
82 Bränsletank, tankband, 2 588
83 Kontrollampa helljus, 2 528
84 Hastighetsmätare, 2 523
85 Utskjutande detalj, 2 520
86 Bakaxelbalk, 2 477
87 ABS-system, 2 474
88 Stöldskydd, 2 401
89 Avbruten besikting överredskontroll, 2 064
90 Framvagnsram, 2 063
91. Passagerarsäte, 1 856
92. Avgaser dieseldriven K-värde, 1 767
93. Ändring: Motor, 1 711
94. Bränsleslang, 1 633
95. Golv, 1 611
96. Huvlås, 1 489
97. Avbruten besikting underredskontroll, 1 487
98. Bilbälte, 1 457
99. Styrservo, 1 456
100. Avgasrör, 1 444
Diskutera: Vad tycker du om topplistan?
Utvecklingen är dock positiv, menar Transportstyrelsen.
– Det är sjunde året i rad som andelen underkännanden med krav på efterkontroll sjunker, säger informationschef Mikael Andersson.
De vanligaste anmärkningarna – sådana som leder till en ”tvåa” i protokollet och sådana som inte har krav på ombesiktning – handlar om bilens belysning.
Fel på positionsljuset var allra vanligast under 2018, 266 597 bilar fick nedslag av denna anledning.
Nästan lika vanligt var fel på halvljuset, vilket orsakade 253 854 underkännanden.
Här nedanför finns hela topplistan med de 100 vanligaste anmärkningarna som gäller allt från spindelleder (100 462 st) och skyltlyktor (85 588 st) till sidorutor (3 431 st) och huvlås (1 489 st).
Topplista, typ av anmärkning vid kontrollbesiktningar i Sverige under 2018:
1. Positionslykta, 266 597
2. Strålkastare halvljus, 253 854
3. Parkeringsbroms bromsverkan, 138 522
4. Spindelled, 100 462
5. Skyltlykta, 85 588
6. Styrled, 77 780
7. Avgassystem, 73 845
8. Färdbroms bromskraftfördelning, 73 221
9. Färdbroms bromsbelägg, 69 165
10. Färdbroms hjulbroms, 65 803
11. Bromsrör, 61 545
12. Stopplykta, 60 954
13. Fjäder, 58 767
14. Däck, 55 038
15. Körriktningsvisare, 51 442
16. Färdbroms bromsskiva, 51 105
17. Omborddiagnossystem, 50 751
18. Kopplingsdel demonterbar, 47 205
19. Vindruta, 43 268
20. Bromsslang, 41 145
21. Varningstriangel, 39 459
22. Sidokörriktningsvisare, 38 406
23. Vindrutespolare, 35 618
24. Hjullager, 33 312
25. Felindikator motorelektronik, 32 365
26. Dimstrålkastare 30 852
27. Motor 25 450
28. Extra stopplykta 23 512
29. CO-halt förhöjd tomgång 22 340
30. Lambda-värde förhöjd tomgång, 21 992
31. Batteri, 21 792
32. Torkarblad, 20 588
33. Parkeringsbroms rörelsereserv, 19 102
34. Vindrutetorkare, 18 259
35. Krängningshämmare, 18 086
36. ABS-indikering, 17 641
37. SRS-indikering, 17 619
38. CO-halt tomgång, 16 155
39. Stomme sidobalk, 16 120
40. Länkarmslagring, 15 868
41. Registreringsskylt, 13 896
42. Stötdämpare, 13 788
43. Signalanordning, 13 771
44. HC-halt tomgång, 13 705
45. Strålkastare helljus, 13 405
46. Backspegel utvändig, 13 249
47. Parkeringsbroms hjulbroms, 12 471
48. Reflex, 10 611
49. Avgasrening vevhusventilation, 10 235
50. Länkarm, 10 093
51. Släpvagnskontakt, 7 213
52. Nav, 6 931
53. Bränslefilter, 6 628
54. Hjul/fälg, 6 332
55. Skyddsbälg styrväxel, 6 265
56. Parkeringsbroms bromsfunktion, 6 263
57. Fjädersäte, 6 029
58. Säkerhetsspärr främre huv, 5 618
59. Infästning länkarm, 5 496
60. Bilbälteslås, 5 432
61. Strålkastare glas, 5 020
62. Framaxelbalk, 4 722
63. Upprullningsdon bilbälte, 4 506
64. Bränslesystem, 4 402
65. Färdbroms bromsok, 4 297
66. Stänkskärm, 4 279
67. Dörr, 4 189
68. Huvudstrålkastare, 3 997
69. Bromsvätskebehållare, 3 994
70. Bilbältesband, 3 822
71. Bränsletank, 3 722
72. Fjäderbenslagring, 3 608
73. Infästning bakvagn, 3 548
74. Sidomarkeringslykta, 3 537
75. Sidoruta, 3 431
76. Fjäderben, 3 381
77. Antisladdsystem, 3 234
78. Dragram kulkoppling, 3 189
79. Stomme tvärbalk, 2 999
80. Strålkastare reflektor, 2 959
81 Annan lykta, 2 822
82 Bränsletank, tankband, 2 588
83 Kontrollampa helljus, 2 528
84 Hastighetsmätare, 2 523
85 Utskjutande detalj, 2 520
86 Bakaxelbalk, 2 477
87 ABS-system, 2 474
88 Stöldskydd, 2 401
89 Avbruten besikting överredskontroll, 2 064
90 Framvagnsram, 2 063
91. Passagerarsäte, 1 856
92. Avgaser dieseldriven K-värde, 1 767
93. Ändring: Motor, 1 711
94. Bränsleslang, 1 633
95. Golv, 1 611
96. Huvlås, 1 489
97. Avbruten besikting underredskontroll, 1 487
98. Bilbälte, 1 457
99. Styrservo, 1 456
100. Avgasrör, 1 444
Diskutera: Vad tycker du om topplistan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Att få anmärkning på belysning och torkarblad är till 99% helt onödigt. (nån enstaka lampa går ju sönder på väg till besiktningen).
En glapp led kan vara svårare att upptäcka.
Parkeringsbroms bromsverkan är en korkad regel, där den anses vara en slags redundant färdbroms. Även om parkeringsbromsen förmår hålla bilen stilla i lutning så är det inte nog.
Hur många gånger används parkeringsbromsen som reservbroms, med tvåkretshydraulik?
@hultarn.
Det där med parkeringsbromsen är kvar från forntiden då det ofta krävdes två "bromsare" för att få hejd på bilen.
"Fordon skall vara utrustat med två av varandra oberoende verkande bromssystem"! stod det i en gammal fordonsförordning som jag hittat. Det var ju lite fånigt redan då eftersom nästan alla bilar hade mekaniska bromsar som bromsade ett hjul i taget.
Nu borde det givetvis skrivas om, parkeringsbroms ska ju vara just det!
Vad är det för skillnad på plats:
7) Avgassystem
100) Avgasrör
?
Besiktningen och försäkringsbolagen gör ibland olika bedömningar. En spricka i vindrutan från ett stenskott är båda överens om även fast den kan ligga utanför det direkta synfältet. Om hela rutan är blästrad av tusentals små stenskott och nästan omöjlig att se igenom i motljus från solen eller strålkastare nattetid underkänns den i besiktningen men ger ej ersättning från försäkringsbolaget fast den är tusen ggr farligare....
@saabnisse: ja, det måste ju vara så. Knappast något som behövs idag.
Extra kul var det på gamla VW bubblan. De tidiga hade mekaniska bromsar, där handbromsspaken var ihopkopplad med bromspedalen. Det stod till och med i instruktionsbromsen att om extra kraftig bromsverkan önskades kunde man dra i handbromsen samtidigt som man trampade på pedalen...
Belysningen borde väl vara det enklaste att kolla före besiktning även för en amatör. Feljusterat halvljus kan ju vara klurigare. I alla fall förr när det var lätt att justera strålkastare brukade besiktningen fixa till det.
Rubriken något missvisande. Transportstyrelsen redovisar gjorda anmärkningar, inte antalet ´fel´ vid besiktning.
Ett av de största felen vid besiktning är de fel som besiktningspersonerna gör i jobbet! Mänsklig faktor, slarv, okunskap, pressat tidsschema, mm gör att mycket slinker igenom utan att upptäckas. Ett typiskt exempel är där ägaren bytt ut en sliten kulkoppling på sitt släp och av snålhet eller okunskap köpt den billigaste varianten som är klassad för lägre totalvikt på släpet än vad det är reggat för. Såg exempel på detta igår i en butik där kunden köpte en koppling för max 1200kg till sin boggihusvagn! Säljaren reagerade inte, men jag stod bakom i kassakön och tog den obekväma risken att försiktigt påpeka felet. Det gick bra, kunden tackade men sa samtidigt att flera som han kände hade tidigare köpt denna billigare kulkoppling till sina stora vagnar. Stor risk att denna underdimensionerade koppling hade passerat nästa besiktning utan anmärkning.
Med andra ord, besiktningsresultaten säger mer om ägaren än om bilens tekniska kvalitet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.