En vanlig dag för testingenjörerna innehåller snöfall, Mount Everesthöjd och 55 gradig hetta.
Vi Bilägare har tidigare skrivit om Fords investering på 70 miljoner euro i ett testcenter som kan simulera extrema väderförhållanden.
Nu är väderfabriken utanför tyska staden Köln igång och sätter fordon på hårda klimatprov. Den kan framkalla såväl bister vinterkyla som tropisk fukt, eller extrem hetta och beskrivs som en ingenjörs dröm.
Nu är väderfabriken utanför tyska staden Köln igång och sätter fordon på hårda klimatprov. Den kan framkalla såväl bister vinterkyla som tropisk fukt, eller extrem hetta och beskrivs som en ingenjörs dröm.
Alla nya Fordmodeller kommer att testas i anläggningen. De passerar under proverna tre klimattunnlar, inklusive ett höghöjdslaboratorium och flera testkammare för olika temperaturer och luftfuktighet. Väderfabriken är den första i sitt slag som kan simulera kraftigt snöfall eller höjder på över 5.000 meter – på nivå med Mount Everests nordligaste basläger. Temperaturen kan kylas ner till minus 40 grader Celsius eller värmas upp till 55 grader plus. Det går också att utsätta bilarna för 95 procents luftfuktighet.
Ingenjörerna testar 10 fordon samtidigt i de olika miljöerna. De tittar på hur väl fordonens komfort, säkerhet, hållbarhet elprestation, inbromsningsförmåga och klimatanläggning motstår de extrema väderförhållandena.
Diskutera: Vad tycker du om Fords väderfabrik?
Ingenjörerna testar 10 fordon samtidigt i de olika miljöerna. De tittar på hur väl fordonens komfort, säkerhet, hållbarhet elprestation, inbromsningsförmåga och klimatanläggning motstår de extrema väderförhållandena.
Diskutera: Vad tycker du om Fords väderfabrik?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.