Nästa artikel
Tillverkare vill ha "svart låda" i bilarna
Nyheter

Tillverkare vill ha "svart låda" i bilarna

Publicerad 23 juni 2014 (uppdaterad 23 juni 2014)
Tyska biltillverkare överväger att använda en ”svart låda” av samma typ som idag används i flygplan för att komma vidare med utvecklingen av självkörande bilar. Det rapporterar tidningen Automotive News.
Ett problem med ökad automatik i bilar är att det blir svårare att avgöra vem eller vad som orsakat en olycka. För att komma till rätta med problemet överväger nu BMW och Mercedes att införa så kallade ”svarta lådor” i bilarna. Lådorna skulle till exempel registrera bilens hastighet, position och vilka automatiska system som var aktiva vid olyckstillfället.
 
Den tyska allmänheten är dock skeptiska till ökad bevakning. Med den helt färska amerikanska övervakningsskandalen och det numera historiska STASI i minnet vill tyskarna inte dela med sig av information i onödan. Tillverkarna menar däremot att informationen skulle behandlas på ett bra sätt och inte till exempel säljas till reklamfirmor.
– Vi accepterar att personlig data tillhör kunden, och att vi inte är berättigade att göra vad vi vill med den, säger Thomas Weber på Mercedes.
 
Källa: Automotive News

Diskutera: Är en svart låda i bilen en bra idé?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-06-23 12:38
Roy J

Visst är det bra.
Den lagrade informationen finns ju endast i boxen och används bara om den behövs.

#2 • Uppdaterat: 2014-06-23 12:41
Boxer

Varför inte? Många av de data som skulle underlätta haveriutredningar finns redan i dagens bilar, det som behöver kompletteras är accelerations/retardationskrafter och ett tåligt lagringsmedia, en "drivedatarecorder" (jmfr flygets flightdatarecorder, s.k. "svarta låda som inte är svart utan röd).
Sedan behöver man inte gå så långt som man gör i flygvärlden där det också finns Flight Data Monitoring, d.v.s. ett system som på ett minneskort lagrar i stort sett samma data som Flight recorder. Dess uppgift är att dag för dag registrera eventuella avvikelser från normala och fastställda procedurer.
Jag har själv vid ett antal tillfällen fått sitta hos min Flight safety officer för att förklara mina misstag.
Ett sådant system i bilar skulle ge polisen ett verktyg för att kunna avläsa t.ex. fortkörning eller aggressiv körning. Skulle nog betraktas som ett ingrepp i den personliga integriteten...

#3 • Uppdaterat: 2014-06-23 13:51
Thommys

Detta i sig är inte så märkvärdigt. Men oftast så börjar det harmlöst men efter en tid när det satt sig så burkar det bli mer av sparad information.

Kommer då en mekaniker kunna titta på denna information för att avgöra om garantin ska gäller t ex. Ska polisen få tillgång till den vid misstanke om brott? Ska skattemyndigheten kunna granska bilens användande? Kan vem som helst tyda informationen med piratköpta dosor? Var har mannen/frun varit och när?

Det finns en tydlig gräns och det är att ingen information sparas alls. Allt där över är väldigt luddigt. Det spelar ingen roll om allt specificeras för ägaren om vad som sparas. Det burkar ofta vara så kryptiskt att den inte begriper ändå vad som går att får ut den slutgiltiga informationen.

Visst g-krafter och tider när Airbagar blåser upp sig och liknande, men knappast GPS information och bilens hastighet.

#4 • Uppdaterat: 2014-06-23 15:42
Hackenbush

Jag gillar inte att vi skall övervakas alltmer, snart ser "storebror" dig överallt dygnet runt.
Jag säger nej till detta.

#5 • Uppdaterat: 2014-06-23 15:52
Roy J

Hackenbush, du är mer övervakad av ett modernt huslarm än av detta.
Att spela in bilens beteende under den allra senaste tiden i en låda som ingen kommer åt förrän det eventuellt behövs - vad är problemet?

#6 • Uppdaterat: 2014-06-23 15:55
Hackenbush

Jag är emot det totala övervakningssamhället, så enkelt är det. Att myndigheter skall kolla oss från vaggan till graven hela tiden. Vi kommer allt närmare "1984"

#7 • Uppdaterat: 2014-06-23 20:16
VW Polo 2012

Tror jag det ! Och gratis är den naturligtvis ;)

#8 • Uppdaterat: 2014-06-23 22:38
Boxer

Ett sätt är att, som i flygvärlden, använda "non-reprisal policy, d.v.s. de data som tas ut blir anonymiserade och inte kan användas som underlag för att straffa föraren i en rättegång.
Men vi är ändå ganska nära det motsatta. efter en trafikolycka i Östersund försökte man ta ut data från olycksbilens dator för att fastställa hastigheten vid kollisionen som underlag vid rättegången.

#9 • Uppdaterat: 2014-06-24 02:51
Echonator

Även Saab pysslade med detta på 90-talet och började använda systemet i serieproduktionen av 9-3 och 9-5 kring millenieskiftet....det blev redan då ett jävla liv, trots att Saab var tvungna att ha bilägarens medgivande för att få tillgång till datan....samt att de hårdnackat vägrade släppa den informationen utanför Stallbackas väggar oavsett vem som sedan frågade.

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article226653.ece

http://www.bilsport.se/artikel/polis-vill-ta-del-av-olycksdatafran-svarta-ladan-i-saab/

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=130806

#a • Uppdaterat: 2014-06-24 11:50
Roy J

Med de begränsningar som Saab-boxen hade blir ju alla invändningar direkt löjliga!
Endast de senaste sju sekunderna är tillgängliga om en krockkudde löst ut. Annars raderas alltid informationen.
Informationen om ögonblicken innan en olycka måste ju vara ovärderlig för att klargöra olycksförloppet, bedöma eventuell vållandefråga och för utveckling av både vägar och fordon.
Ska man stoppa något sådant måste man vara bra paranoid.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.