De tyska biljättarna var länge världsmästare på att erbjuda långa och ibland även invecklade tillvalslistor. Möjligheterna att skräddarsy sin bil var näst intill oändliga.
Men nu har något hänt. Hos Volkswagen finns till exempel betydligt färre utrustningskombinationer och tillvalspaket till ID 3, ID 4 och Golf jämfört med i tidigare modeller och hos Mercedes är det färre enskilda tillval och fler färdiga paket som gäller. Tanken är att hålla ned komplexiteten och kostnaderna samt effektivisera produktionen.
Nu går även BMW i samma fotspår. Tillvalslistorna ska kortas ned ordentligt eftersom det kostar för mycket att erbjuda alla tillval. Beskedet gäller även Mini som för fyra år sedan gick att beställa i 15 000 olika kombinationer.
BMW siktar på att höja vinstmarginalen till mellan åtta och tio procent. Då måste fabriken också effektiviseras. Ett exempel kan vara att minska antalet fälgar från tio till fem.
– Vi kommer minska antalet möjliga kombinationer. I vissa fall är de helt onödiga och väljs inte av någon köpare alls, säger Nicolas Peter, finanschef på BMW, enligt Financial Times.
Kommentarer till artikeln (4)
- 18 november 2021 Metoden att placera populära…
- 18 november 2021 Ah, för att vinstmaximera…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.