I vintras visades den som konceptbil - och nu, på bilsalongen i Frankfurt, har Volkswagen Tiguan gjort debut "på riktigt". Tiguan kan beskrivas som en lillebror till stora Touareg.
Formerna i Tiguan påminner om dem som visades i
studien Concept A - som närmast kan beskrivas som en cross-over mellan en coupé
och en SUV.
Bilen lanseras med tre TSI- (bensin) och två
TDI-motorer (diesel). TDI-motorerna är av common rail-typ och helt
nyutvecklade. De levererar 103 kW/140 hk och 125 kW/170 hk och, vid 1 750
varv/min, 320 respektive 350 Nm. Båda TDI-motorerna uppfyller kraven i den Euro
5-standard som börjar gälla 2009.
Tiguan är en allround-bil som är 4,43 meter lång, 1,81 meter bred och 1,67
meter hög (utan takreling). . Baksätet går att
dela 60:40 och kan flyttas 16 centimeter i längsled. Det bakre ryggstödet kan
samtidigt justeras i olika lägen. Detta leder till antingen mer benutrymme bak
eller utökade lastmöjligheter i bagageutrymmet, som totalt rymmer 470 liter (1
510 liter med fällt baksäte).
Drivsystemet är 4MOTION som bygger på en mycket snabbt
reagerande Haldex-koppling av senaste generationen.
Nya Volkswagen Tiguan får svensk premiär efter
årsskiftet. De svenska priserna är ännu ej satta.
studien Concept A - som närmast kan beskrivas som en cross-over mellan en coupé
och en SUV.
Bilen lanseras med tre TSI- (bensin) och två
TDI-motorer (diesel). TDI-motorerna är av common rail-typ och helt
nyutvecklade. De levererar 103 kW/140 hk och 125 kW/170 hk och, vid 1 750
varv/min, 320 respektive 350 Nm. Båda TDI-motorerna uppfyller kraven i den Euro
5-standard som börjar gälla 2009.
Tiguan är en allround-bil som är 4,43 meter lång, 1,81 meter bred och 1,67
meter hög (utan takreling). . Baksätet går att
dela 60:40 och kan flyttas 16 centimeter i längsled. Det bakre ryggstödet kan
samtidigt justeras i olika lägen. Detta leder till antingen mer benutrymme bak
eller utökade lastmöjligheter i bagageutrymmet, som totalt rymmer 470 liter (1
510 liter med fällt baksäte).
Drivsystemet är 4MOTION som bygger på en mycket snabbt
reagerande Haldex-koppling av senaste generationen.
Nya Volkswagen Tiguan får svensk premiär efter
årsskiftet. De svenska priserna är ännu ej satta.
Prestanda och förbrukning:
TSI 150 (bensin): 0-100 km/h 9,3 sekunder/8,4 liter
per 100 km/240 Nm vid 1 750 varv/min
TSI 170 (bensin): 0-100 km/h 8,2 sekunder/9,1 liter per 100 km/280 Nm vid 1 800
varv/min
TSI 200 (bensin): 0-100 km/h 7,6 sekunder/9,1 liter per 100 km/280 Nm vid 1 700
varv/min
TDI 140 (diesel): 0-100 km/h 10,4 sekunder/7,2 liter per 100 km/320 Nm vid 1
750 varv/min
TDI 170 (diesel): 0-100 km/h 8,9 sekunder/7,0 liter per 100 km/350 Nm vid 1 750
varv/min
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tiguan verkar intressant som bruksig alltiallo. Finns även utan fyrhjulsdrift, dvs endast framdjulsdrift?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.