Det var just i Berlin Jerker Dellblad fick idén. Han åkte runt i staden i en Trabant och tänkte: det här skulle man ju kunna göra i Göteborg, fast med klassiska Volvobilar.
I höst blir tanken verklighet. Från första helgen i september kan man följa med på en guidad tur runt Göteborg och samtidigt ratta en PV 444 eller en PV 544. Guiden berättar om Göteborgs historia via radion och deltagarna kör bilarna.
– Den som tycker om att köra gamla bilar får sitt och de som vill vara lite nostalgiska får sitt, säger Jerker Dellblad, som började köpa in bilarna i våras, till Vi Bilägare.
– Jag har varit på Blocket sedan i april och har tittat på många objekt. Jag hittade två på Blocket och så hade jag en annons ute på PV-klubben där jag fick tag i två jättefina exemplar. Nu är de i mycket gott skick, besiktade och har nya bälten i baksätet.
Än så länge består flottan av en PV 444 från 1957 och tre PV 544 från åren 1962, 1964 och 1965. Därtill ska ytterligare två införskaffas för att ha som reservbilar.
Nu pågår de sista förberedelserna inför premiärturen.
– Vi håller på att titta lite grann på själva guidningen, men det mesta är klart. Vi ska köra en provtur så att vi får alla delar att klaffa, sedan är vi redo, säger Jerker Dellblad.
Guideturen arrangeras av Time Travel Sightseeing Göteborg och den som är intresserad kan läsa mer på deras hemsida genom att klicka på den här länken.
Diskutera: Vad tycker du om idén med guideturer med Volvo PV 444/544?
Länkar
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kul idé. Jag hoppas att det går bra. Vid mitten av sjuttiotalet hade jag en blå PV. Monterade själv in rullbälten till framstolarna.
Ett fantastiskt bra initiativ.
Jag hoppas att de som inte fått nöjet(?) att ratta en Volvo PV 444 eller 544 tar chansen att åka i en förkrigskonstruktion (som kom 1947) och uppleva skillnaden till vad som verkligen hänt ett drygt halvsekel senare.
Ändå var det här en väl hopskruvad bil med bra funktion jämfört med många årsbarn som såg betydligt modernare ut, men gav betydligt mer bekymmer.
Verkligen en bil med traditioner. Vår störste sprinter någonsin, Owe Jonsson, rattade en sån. Tyvärr råkade han ratta in i ett träd, 21 år gammal, och nybliven Europamästare på 200 meter. (Jag träffade honom ca 1 vecka innan han missade med sin PV.) Han gick ur tiden, just när mycket pekade på att han kunde bli en av världens främsta vita sprinters genom alla tider. Eftersom rattstången spetsade alla förare som rattade in i hårda föremål, så var det en spännande bil att köra. (Liksom de flesta från den tiden.) Ha det så kul på tidsresan.
Man blir lite nostalgisk när man ser dem. Jag lärde mig köra bil i morfars gamla PV444 -56 med 3-växlad låda, mittstolpe i framrutan och vacuumdrivna torkare.
Jag är ingen Volvofantast men en PV 444/544 skulle jag gärna äga.
Den är otroligt charmig med sina markerade skärmar fram och den bulliga baken.
Fantastiskt. Jag uppväxt i en PV. Pappa hade vinröd 444 -54. Det blev många semesterresor till bl.a. Öland och Danmark. Göteborg behöver dessutom lite nya turistatraktioner. Om det blir en permanent grej så blir det absolut ett besök till Göteborg nästa gång jag kommer till Sverige. Lycka till!
Min far hade en Chevrolet 1934 som han köpte några år efter krigets slut. Efter något år var han desperat och skulle köpa en ny bil och omslagspapperet skulle sitta kvar sa han. Han kontaktade en bilfirma som sålde tjeckiska Minor men ägare avrådde bestämt och erbjöd honom en Pv 444 tillverkad 1950. Det var hans räddning,den fungerade ypperligt i 15 år. Jag själv ägde en Pv 444 50 års modell. Det var den i särklass bästa bil av de ca 50 bilar jag ägt ställt i förhållande till den tidens bilar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.