På söndag är träder nya besiktningsregler i kraft vilket innebär att hundratusen personbilar och mer än tiotusen A-traktorer får körförbud om de inte besiktas.
Transportstyrelsen har i flera omgångar gått ut med påminnelser till bilägare att besikta sina bilar. Från och med 20 maj är det inte längre slutsiffran som avgör när du ska besikta – istället är det 14 månader efter förra besiktningen som gäller om din bil är äldre än fyra år.
Senaste siffran är att 100.874 personbilar måste besiktas innan söndag. Det kan med andra ord bli ont om tiderna på landets bilbesiktningar. Om man inte besiktar i tid blir fordonet automatiskt belagt med körförbud.
– Då får man bara köra fordonet kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till ett besiktningsföretag för kontrollbesiktning, under förutsättning att fordonet är påställt. Om fordonet är avställt får man bara köra kortast lämpliga väg till ett besiktningsföretag, säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen.
Dessutom måste 13.584 av landets drygt 16.000 A-traktorer besiktas innan helgen är slut. Det är första gången som det införs lag på att besikta A-traktorer och konsekvensen av att köra en okontrollerad A-traktor kan bli att det blir svårare att få tillstånd för att övningsköra till B-körkort.
– Dessutom kan även föräldrarnas körkort omhändertas, om uppfattningen är att de inte vidtagit tillräckliga åtgärder för att hindra sitt barn att köra en obesiktad A-traktor. Det är en domstol som avgör påföljden, säger Anders Gunneriusson.
Är du osäker på när du ska besikta din bil enligt de nya reglerna kan du knappa in registreringsnummer på Transportstyrelsens hemsida.
Diskutera: Vet du när du ska besikta enligt de nya reglerna?
Senaste siffran är att 100.874 personbilar måste besiktas innan söndag. Det kan med andra ord bli ont om tiderna på landets bilbesiktningar. Om man inte besiktar i tid blir fordonet automatiskt belagt med körförbud.
– Då får man bara köra fordonet kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till ett besiktningsföretag för kontrollbesiktning, under förutsättning att fordonet är påställt. Om fordonet är avställt får man bara köra kortast lämpliga väg till ett besiktningsföretag, säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen.
Dessutom måste 13.584 av landets drygt 16.000 A-traktorer besiktas innan helgen är slut. Det är första gången som det införs lag på att besikta A-traktorer och konsekvensen av att köra en okontrollerad A-traktor kan bli att det blir svårare att få tillstånd för att övningsköra till B-körkort.
– Dessutom kan även föräldrarnas körkort omhändertas, om uppfattningen är att de inte vidtagit tillräckliga åtgärder för att hindra sitt barn att köra en obesiktad A-traktor. Det är en domstol som avgör påföljden, säger Anders Gunneriusson.
Är du osäker på när du ska besikta din bil enligt de nya reglerna kan du knappa in registreringsnummer på Transportstyrelsens hemsida.
Diskutera: Vet du när du ska besikta enligt de nya reglerna?
Nya besiktningsregler:
Här är samtliga nya regler som börjar gälla 20 maj 2018:
- De fasta besiktningsperioderna, som baseras på sista siffran i registreringsnumret, slopas och det införs rörliga perioder för majoriteten av alla fordon. Från och med 20 maj 2018 ska personbilar kontrollbesiktas: 1. Senast 36 månader efter den månad då den togs i trafik 2. Senast 24 månader efter den månad då den första besiktningen utfördes. 3. Därefter senast 14 månader efter den månad då dess föregående besiktning utfördes.
- Krav på besiktning införs för A-traktor och traktor B.
- Istället för årsmodell ska fordonsår användas när hobbyfordon och veteranfordon undantas från kravet på besiktning
- Fordon, oavsett vikt och som inte används i yrkestrafik, som är äldre än 50 år och motorcyklar äldre än 40 år blir befriade från besiktningsplikten under förutsättning att fordonet har en godkänd kontrollbesiktning under den senaste 24-månadersperioden.
- Tävlingsfordon med orange tävlingsregistreringsskylt, av fordonsslagen motorcykel och personbil, undantas från kravet på besiktning.
- Amatörbyggda fordon och amatörbyggd bil uppbyggd med byggsats, som utseendemässigt och tekniskt efterliknar fordon som är äldre än 50 år (bilar) eller 40 år (motorcyklar) och sällan används i trafik får undantas från periodisk kontrollbesiktning under vissa förutsättningar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag fick, efter två påminnelser, svar på min fråga om mina MC. De är ju bes 5:e och 6:e maj 2016, alltså inom 24 månader. Men ändå stod det att de skulle in på bes. Skumt tyckte jag och skickade fråga.
Svaret blev: "de kommer att bli besiktningsbefriade den 20 maj 2018 då de nya besiktningsreglerna börjar gälla och då ändras även besiktningsuppgifterna i våra system."
YES! :-)
"Om fordonet är avställt får man bara köra kortast lämpliga väg till ett besiktningsföretag, säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen."
Nja, stämmer det?
Man måste ju ha minst trafikförsäkring vid körning på allmän väg, och är fordonet avställt har det ingen trafikförsäkring.
Är det dessutom skattepliktigt får man väl inte heller köra om skatten inte är betald? (vilket den inte är vid avställning)
På körkortonline står: Ett avställt fordon får endast köras till och från besiktning, förutsatt att trafikförsäkring är betald och att inte fordonsskatteskulder finns. Det är också förbjudet att bogsera ett avställt fordon.
Jag tycker att de nya reglerna om fordonsbesiktning känns logisk. Det är bara att kolla i någon bilregisterapp när sista besiktning utförts och sedan lägga på x antal månader. Det gamla systemet tycker jag var mer förvirrande.
Bra, vad gäller A-traktorer. Bara polisen följer upp. I vårt område finns ett större antal dylika fordon, som garanterat inte följer gällande föreskrifter, allraminst vad gäller hastighet. Senaste trenden är att förvandla gamla baklastare, utrustade med musikanläggningar och "bling-bling" till "A-holkar" att häcka runt i. Allt verkar möjligt i symbios med den på orten "hemliga polisen". Syns aldrig, finns kanske? Elaka tungor säger sig ha sett några göra en kaffebrödrajd på handelsbon.
Det är bra att A-traktorer ska besiktigas, tyvärr så lär de strax efter vara olagliga igen (gå för fort).
Jag tycker gott de kunde höja fartgränsen från 30 till 45 km/h. Då skulle de vara mindre i vägen, och dessutom så kommer säkert färre "trimma" dem. Hur kul är det att sitta i 30 med motorn på fullt rus? Och miljömässigt?
Att de flesta A-traktorer inte blivit besiktigade beror antagligen mest på att det inte funnits krav på det...
Att de flesta A-traktorer fortfarande inte blivit besiktigade beror antagligen mest på att ägarna vet att de inte kommer att få godkänt.
A-traktorns DÖD är ett faktum ... det blir ett besök på bilskroten eller så rostar dom bort bakom en gammal lada!
Jag tänkte att det kanske var svårt att få besiktningstid framöver, men min lokala Carspect hade hur många tider som helst i kommande vecka. De kanske går åt när folk får brev om att körförbud inträtt om nu såna skickas ut.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.