Nästa artikel
Teslas superladdning kostar extra
Nyheter

Teslas superladdning kostar extra

Publicerad 2 juni 2016
Model S kan snabbladdas gratis. Samma sak gäller inte kommande Model 3.
De som kör Model X eller Model S använder Teslas superladdare gratis – men samma förmåner kommer inte att gälla för Model 3.
Tesla presenterade nyligen budgetbilen Model 3 och skröt om det välutbyggda Supercharger-nätverket, alltså de 632 laddstationer världen över som ger 27 mils räckvidd på en halvtimme.

Men nu visar det sig att blivande ägare till Model 3 inte kan åtnjuta samma gratisförmåner som de som kör dyrare sedanen Model S och suven Model X. Istället behöver Model 3-spekulanterna lägga till ett Supercharger-paket i bilköpet.

– Gratis Supercharging har i grunden en kostnad. Det självklara valet är att frikoppla den från kostnaden av Model 3. Det kommer fortfarande att vara billigt att köra, mycket billigare än bensin, men det kommer inte vara gratis att ladda livet ut om du inte köper paketet, säger Teslas vd Elon Musk till nyhetsbyrån Bloomberg.
 
Diskutera: Är det rätt val av Tesla att exkludera kunder från fri laddning?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-06-02 13:02
Tobo

Samma affärsmodell som när Model S introducerades, endast de dyrare modellvarianterna har SC inkluderat i priset (40 och 60 kWh varianterna av Model S kostade det extra, 19500 SEK, för att få använda SC).

#2 • Uppdaterat: 2016-06-02 16:38
S-E S

von-Klotenhjelm, men du får väl ha en snurra på taket som laddar medan du kör?
Väntar bara på att denna revolutionerande "laddare" subventioneras med 10 kr per kWh av MP. Det löser problemet, tror dom. Fråga MP.

#3 • Uppdaterat: 2016-06-02 17:01
StefL

Tja, det är ju inte märkvärdigare än att för de nu befintliga varianter av Model S och Model X som säljs är tillgång till SuC inräknat i grundpriset - dvs runt 20.000 av priset går till SuC-nätverket och el - vilket rimligen är lättare att göra när grundpriset är dryga 800.000 än när det handlar om en volymmodell som Model 3 som gissningsvis kommer att börja på cirka hälften av det och där man vill hålla ner priset så mycket man kan.

Egentligen innebär det helt enkelt större valfrihet för kunden, som kan välja om man vill betala kanske 15-20.000 för livstids tillgång till SuC-nätverket (motsvarande en körsträcka på uppåt 10.000 mil) eller om man föredrar ett lägre inköpspris på bilen om man inte tycker det är värt merkostnaden. För den som främst kör hemmavid och endast undantagsvis behöver ladda någon annanstans än hemma kommer det finnas gott om möjligheter att betala för enskilda laddningar iom att laddinfrastrukturen byggs ut, och kanske även via SuC om Tesla sjösätter en lösning för det.

#4 • Uppdaterat: 2016-06-03 14:04
PREVIA

Det man bör tänka på vid Teslaköp är att man kanske inte kan använda snabbladdaren närmast hemmet då Tesla skrivit in i avtalet att snabbladdningen bara skall användas för att förlänga långväga färder med bilen och inte för dagligt bruk, så om man inte gör så många längre turer med Teslabilen så kanske det är bättre att betala sina laddningar när man laddar bilen istället för att betala laddmöjligheten i förväg vid bilköpet.

#5 • Uppdaterat: 2016-06-05 12:35
Roy J

Du, von-Klotenhjelm, det där får du allt utveckla!

S-ES, din kommentar innehöll inte heller mycket till substans.

Det är också intressant att se att några stödjer ("Gasa") tomma påståenden, utkastade utan grund.

#6 • Uppdaterat: 2016-06-07 11:02
StefL

PREVIA, det finns i nuläget inga begränsningar införda vad gäller användningen av SuC för de Tesla som rullar på vägarna. Vad som händer med kommande modeller och i framtiden är än så länge okänt även om många gör sitt bästa för att "tolka" vad Elon Musk sagt eller inte sagt.
Den dag man köper sin bil lär det ha klarnat vad som gäller...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.