För elbilister som ska snabbladda är det en stor fördel med tydlig prisinformation innan laddningen körs igång. Annars kan kostnaden i vissa fall komma som en jobbig överraskning. I Sverige har Konsumentverket tagit emot flera anmälningar från privatpersoner som klagar på otydliga priser på laddstolparna.
Tyskland har gått ännu längre och krävt att snabbladdare som är öppna för flera märken också har en räknare som håller koll på hur många kilowattimmar som laddats. Det kan nu drabba Tesla, skriver Handelsblatt.
Många av märkets så kallade Supercharger-stationer har öppnats upp för andra märken och är inte längre exklusiva bara för Teslaägare. Den som inte har en Tesla använder en mobilapp för att starta laddningen. Men Tyskland kräver att själva laddstolpen har en kWh-räknare, vilket Teslas saknar.
Laddarna kan därmed vara olagliga på grund av en teknikalitet eftersom alla tyska laddare där bilägarna betalar per kWh måste ha en räknare som mäter exakt hur mycket ström som tankats i bilen. I nuläget vidtas dock inga åtgärder förutom att delstaten Bayern ska försöka få Tesla att installera kWh-räknare på laddarna.
Kommentarer till artikeln (8)
- 18 augusti 2022 gmogmo skrev: Med tanke på…
- 18 augusti 2022 @pi, i grunden vill jag…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.