Tesla har gjort sig kända för att ständigt skruva på priserna. Nu är det dags igen.
I den senaste prisjusteringen som görs i flera europeiska länder höjs priserna på både Model S och Model X. Prishöjningen verkar inte ha gjorts i samband med att bilarna får längre räckvidd eller mer utrustning.
Enligt uppgifter till Vi Bilägare har priserna för Model S och Model X höjts med drygt 50 000 kronor under natten mot onsdagen.
När vi jämförde konkurrenterna till BMW iX tidigare i november kostade Tesla Model X Long Range Plus 1 009 990 kr medan Model X Performance gick loss på 1 169 990 kr. Nu säljs båda modellerna på Teslas hemsida för 51 000 kr mer.
I slutet av oktober blev även Tesla Model 3 dyrare, men där höjdes priserna bara med 10 000 kr. Dessutom blev räckvidden längre och bilarna fick mer utrustning, som värmepump, elbaklucka och trådlös mobilladdning.
Läs också: Tesla höjer priserna på Model 3 – blir 10 000 kr dyrare
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Dyr blir ännu dyrare. Tur att det finns andra alternativ (och de blir snabbt fler).
Tyvärr är ju alternativen på tok för dåliga när det gäller det som (för de flesta) faktiskt är viktigt med en elbil. Räckvidd, laddning och laddinfrastruktur.
Att interiören och karosspassningen inte är i paritet med europeiska premiumbilar blir då acceptabelt för de flesta köpare.
Lägg därtill de kommande justeringarna av förmånsvärden så tror jag att Tesla kommer kunna fortsätta höja priserna.
Konkurrenterna har långt kvar.
Vill man ha en Tesla så får man betala.
Vad är alternativet till en Model S som har samma komfort, prestanda, räckvidd och utrustning?
Marauder, det alternativet finns väl tyvärr inte ännu?
Kanske snart Lucid, men då blir det publika laddstolpar med trippla milkostnaden och trippla laddtiden vid längre resor.
Blir ju samtidigt kul att se när Tesla höjer priset vid supercharger så det ligger strax under alla publika laddstationer men ändå dubbelt så högt som idag.
Det höjningen känns ungefär lika väntad som en ny skattemodell för elbilar inom de närmaste åren. För just nu är skatteintäkterna för elbilar på tok för låga.
Som ni andra sagt, det är dyrt, men finns inga alternativ i samma klass som är bättre så blir det ju inte dyrt jämfört med något liknande.
Hursom, den som har råd att köpa en bil för över miljonen gråter nog inte och kastar in handduken för 50 000 kr.
Jag betalade 485 kkr för min Model 3 Long range inklusive dragkrok och vinterhjul. I och för sig norska kronor men ändå. Och laddar hemma för en krona per kilowatt och under 2 kronor per kilowatt på supercharger. Eftersom bilen har en "bränsleförbrukning" av i snitt enochenhalv kW per mil anser jag att priset för bilen är försvarbart. Kvaliteten hos Tesla har varit ett återkommande tema. Jag har nu kört bilen i ett år och närmare 2000 mil utan ett enda problem. Servicekostnader? Noll kronor, existerar inte hos Tesla. Inga serviceintervaller. Hur ska resten av marknaden överhuvudtaget komma i närheten?.
Jag är beredd att hålla med Boxer.
Alternativet är väl Korea suvarna som inte är problemfria och inte har samma komfort som tesla.
Men snart finns nog en uppsjö sv alternativ att välja på och valen blir svårare.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.