I maj i år meddelade Ford att de ska börja använda Teslas snabbladdningskontakt i USA, och att det ska bli möjligt att betala för att att ladda hos Teslas Supercharger-stationer via Fords egen mobilapp.
Sedan dess har rivalen GM, såväl som uppstickaren Rivian, följt efter. Från och med 2025 ska deras elbilar säljas med en kontakt som kan kopplas in direkt i en Tesla-laddare. Fram till dess ska det gå att använda en adapter.
Tesla utvecklade sin egen laddstandard i samband med lanseringen av Model S år 2012. Sedan dess har kontakten varit unik för deras bilar.
Men i november förra året öppnade de upp designen, så att även andra biltillverkare kunde använda den. De bytte samtidigt namn på kontakten till "North American Charging Standard”, NACS.
I och med att flera stora aktörer nu går över till NACS-kontakten ser det ut att bli den nya standarden i Nordamerika.
I Europa har Tesla sedan länge övergett sin egen laddkontakt till förmån för den CCS-standard som nu har blivit etablerad här.
Världens största
Teslas Superchargers utgör det överlägset största snabbladdningsnätverket världen. Det var länge exklusivt för Teslaförare, tills företaget i maj förra året meddelade att de öppnar upp laddarna för andra märken på vissa platser i Europa.
I mars i år kom beskedet att Tesla gör samma sak i USA. De som vill ladda en bil från ett annat märke kan nu koppla in sig via en adapter, och betala för laddningen via Teslas mobilapp.
Enligt en beräkning av investmentbanken Morgan Stanley kan Teslas Supercharger-nätverk vara värt över 100 miljarder dollar år 2030.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (3)
- 21 juni 2023 Massa fördelar. Logik som…
- 21 juni 2023 Axa skrev: Finns det några…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.