Tesla är en föregångare när det gäller att sälja bilar på nätet, något som allt fler stora biltillverkare nu hakar på. Under förra årets coronapandemi fick många bilmärken eld i baken för att skala upp onlinesatsningarna.
För drygt två år sedan kom beskedet att Tesla skulle skala ned antalet butiker rejält. Anledningen var att spara pengar inför den stora utrullningen av Model 3, och om antalet butiker minskades räknade Tesla med att kunna sänka bilpriserna med sex procent.
”Under de kommande månaderna kommer vi skala ned många av våra butiker. Det som blir kvar är ett litet antal butiker i högtrafikområden”, uppgav Tesla.
”Att helt stänga alla fysiska butiker var en fantasi”
Nu står det klart att Tesla gjort en U-sväng när det gäller den här strategin. Enligt nya siffror som Automotive News tagit del av har Tesla i själva verket ökat antalet butiker och verkstäder i Europa med över 30 procent under förra året.
Tesla öppnade 40 nya butiker i Europa och har nu totalt 161 i regionen. Butikerna är viktiga inte minst för att köparna ska kunna provköra elbilarna.
– Att helt stänga alla fysiska butiker var en fantasi, även om det förmodligen ökade börsvärdet med några dollar, säger bilanalytikern Steve Young till tidningen.
Läs också: Sprickor i Teslafasaden: ”Inte imponerad av byggkvaliteten”
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.