Teslas eldrivna pickup Cybertruck tog andan ur publiken när den visades upp förra året. Designen liknar verkligen inget annat – om det sedan är på gott eller ont är upp till var och en att avgöra.
Vid lanseringen var det svårt att se hur stor Cybertruck är, men de bilder och filmer som dykt upp efter premiärvisningen har gjort klart att detta är ett enormt fordon som knappast kommer få plats i några mindre parkeringsluckor. Dessutom har det funnits frågetecken kring om bilen över huvud taget kommer bli tillåten att registrera i Europa.
Men det har inte hindrat förhandsbokningarna från att trilla in. Att boka ett exemplar av Tesla Cybertruck kostar 1 000 kronor och pengarna kan betalas tillbaka om köparen ångrar sig, så tröskeln är inte hög och en del köpare kommer säkert ta tillbaka sin bokning.
Det är dock ändå intressant att titta lite närmare på förhandsbokningarna. Enligt Teslachefen Elon Musk fick företaget in över 200 000 bokningar inom en vecka efter lanseringen.
Inofficiell databas
Sedan dess har inte Tesla släppt någon officiell information om bokningarna, men den oberoende sajten Cybertruck Owners Club har ett ambitiöst projekt som går ut på att personer som bokat ett exemplar bidrar till en databas där vi kan se trender när det gäller bokningarna. Det är dock viktigt att komma ihåg att alla som bokat ett exemplar av Cybertruck alltså inte lagt in sin information i databasen, så den är definitivt inte heltäckande, och detta är inte officiella siffror från Tesla.
Bland de amerikanska staterna är det kanske inte så konstigt att Teslas hemstat Kalifornien ligger i topp med nästan 13 procent av förhandsbokningarna. Därefter kommer Texas och Florida med ungefär sex procent vardera.
Sverige före Finland och Danmark
Bland länderna som ligger i topp när det gäller personer som bidragit till den inofficiella databasen är det framför allt ett land som sticker ut mer än alla andra. Island har fått hela 6,4 förhandsbokningar per 1 000 invånare. För USA är siffran 1,23 och för elbilslandet Norge är siffran 1,1. Sverige kommer på en överraskande sjätteplats med 0,51 bokningar per 1 000 invånare, före Finland och Danmark.
De personer som bokat ett exemplar och lagt in sin information i dokumentet har till största delen valt antingen Dual Motor eller Tri Motor. De står för 49 respektive 43 procent av förhandsbokningarna. Instegsmodellen Single Motor med bakhjulsdrift har bara sju procent valt.
33 procent av alla som lagt in sin bokning i den inofficiella databasen är Teslaägare sedan tidigare.
Tre varianter
Tesla Cybertruck kommer i tre olika varianter. Instegsmodellen har bakhjulsdrift och en elmotor. Ett snäpp upp finns Dual Motor med dubbla elmotorer och fyrhjulsdrift. Dyrast blir en modell med hela tre elmotorer och fyrhjulsdrift som ska klara sprinten till 60 mph (96 km/h) på ”under 2,9 sekunder” och som ska kunna dra 6,4 ton.
Single Motor-versionen ska börja byggas i slutet av 2022. Dual Motor och Tri Motor ska börja byggas ett år tidigare.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ett exempel på en design som växer ju mer man ser på den! :) Sen är det såklart massa frågetecken kvar att lösa innan de har den godkänd på de marknader de kommer sikta på.
Självklart kommer många som lagt förhandsbokning hoppa av under resans gång, och många andra hoppa på, precis som det var med Model 3. Oavsett hur utgången blir skulle jag gissa på att framtagandet och visandet av Cybertruck än så länge gett mer i indirekt reklam och mediaplats än vad samma pengar hade gett på markandsföringskontot hos de flesta traditionella tillverkarna.
Säkert en grym bil på de flesta sätt. Men osäker om utseendet är en marknadsföringsgimmick eller faktiskt är gjort utifrån att fungera bra?
En bror till en kollega har förhandsbokat en. Hans omdöme blev enligt uppgift kraftigt ifrågasatt av släkt och vänner..
Men visst; man lever ju bara en gång så går man igång på såna här skapelser så visst men nog är designen alldeles för extrem för att tilltala mig och de allra flesta med den minsta känsla för god smak. Supervulgo..
Håller med Henrik M. Designen har verkligen växt i mina ögon. Så enkel och så slätstruken. Ren funktion bara :)
Jag gillar den... numera :D
Cybertruck ser ut som om en passionerad plåtslagarlärling fick fria tyglar att formgiva en flakbil.
Det vore ju helt underbart ifall någon kunde tillverka motsvarande modell i storlek normalsedan/kombi och inte SUV.
Egentligen lite roligare med sådan här ”funktionell” formgivning än moderna bilars ofta generiska design där olika märkens modeller ofta är lika varandra.
En rullande "stridsvagn"...
Plåtslagare är faktiskt skickligare hantverkare än de som gjort den här.
N-iklas: det var därför jag skrev plåtslagarlärling. ;-)
Ser ut som något Gud glömde.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.