Nya siffror visar att Tesla hade bra fart på leveranserna under första kvartalet.
Tesla levererade 88 400 bilar under årets första kvartal vilket var bättre än analytikernas förväntningar.
Den senaste veckan har Tesla inte byggt några bilar i fabriken i Fremont i Kalifornien på grund av coronaviruset. Telsachefen Elon Musk sa i början av pandemin att paniken var värre än själva sjukdomen.
Men trots coronaviruset blev perioden januari till mars blev bästa första kvartalet någonsin för Tesla. Model S och Model X står tillsammans för 14 procent av de levererade bilarna. Model 3 och Model Y står för 86 procent.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tesla är redan där alla de andra önskar att de skulle kunna vara.
Jag tror helt ärligt att ska vi se på riskordningen vilka bilföretag som konkar först om detta blir ihållande så tror jag inte Tesla ligger jättehögt på den listan. Tror de har det betydligt stabilare än många tror nu. Däremot kan det ju säkert påverka lanseringen av Model Y på fler marknader, fabriksbygget utanför Berlin m.m.
Sen är det ju bara att ge dem att de är idagsläget världsledande på elbilssidan, både vad gäller volymer och vart de ligger teknikmässigt vad gäller drivlina och mjukvara samt semiautonomt på marknaden, för att inte tala om sitt laddnätverk. Det kan ju inte ens de mest inbitna Teslahatarna förneka och självklart syns det i volymerna nu när de får ut modeller med en prisklass som passar fler.
Tror att Henrik har rätt i sin analys - och "1" i sin. Sen att andra har sina önskningar baserat på sina favoritmärken är en annan sak...:)
Det visar att Tesla satsat helt rätt gällande elbilar, sen får vi se om det håller i sig när de stora tillverkarna börjar pumpa ut sina elbilsmodeller och på så sätt pressar priserna.
Då gäller det att Tesla som en liten tillverkare kan hänga med i prisutvecklingen, eller alternativt enbart satsa på premiumsegmentet.
Sen är det som Pi påpekar lustigt, att när det märke som man inte har som favorit är marknadsledande på något område så gäller det att kritisera hårt.
Omvänt gäller förstås det "egna" märket, vilket skapar en viss obalanserad aura kring deras alster.
@Stoor du missade ultrakonservativa och räddhågsna.
Någon kanske missade mitt första ironiska inlägg.
Konkar vilket år som helst.............(Ironi)
Tesla levererade igen - som alltid! Bra jobbat!
Fördelen Tesla har gentemot andra tillverkare är att de försökt hålla så mycket som möjligt inhouse och inte vara så beroende på underleverantörer. Inte minst batterileveranser plågar andra elbilstillverkare idag och risken är att den bilden förvärras.
Svårt att se hur vag ska kunna möta detta. Halva grejen med Tesla är ju laddnätverket.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.