Den Teslaförare som kraschade och först menade att det självkörande systemet orsakat olyckan har nu ändrat sin version av olyckan och säger att han själv orsakade den.
Det var i söndags som en Tesla Model S hamnade på taket efter att ha kommit in i en T-korsning i hög fart, vilket orsakade lindriga skador på de fem personer som befann sig i bilen. Från början hävdade föraren att han kopplat in det halvautomatiska systemet i bilen och att det accelererade bilen kraftigt när han var på väg in i korsningen. Men nu har föraren plötsligt ändrat sig och säger i stället att han kopplat ur systemet och själv ökat farten in i kurvan, för att då förlora kontrollen över bilen.
I ett mail, som Teslas ägare Elon Musk citerat på Twitter säger föraren nu att han är "Verkligen tacksam över de säkerhetsanordningar som Tesla byggt in i den här bilen och som räddade oss från värre skador".
Den amerikanska bilsidan Jalopniks reporter är däremot skeptisk till hur historian utvecklats. Han menar att föraren ändrade sin historia alldeles för snabbt och att dessutom polisens version ändrades från att de trodde att olyckan var orsakad av autopiloten till att det var förarens version och inte den officiella över en natt.
I ett mail, som Teslas ägare Elon Musk citerat på Twitter säger föraren nu att han är "Verkligen tacksam över de säkerhetsanordningar som Tesla byggt in i den här bilen och som räddade oss från värre skador".
Den amerikanska bilsidan Jalopniks reporter är däremot skeptisk till hur historian utvecklats. Han menar att föraren ändrade sin historia alldeles för snabbt och att dessutom polisens version ändrades från att de trodde att olyckan var orsakad av autopiloten till att det var förarens version och inte den officiella över en natt.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Undrar hur mycket han fick betalt för att säga det.
Eller att föraren snabbt blev överbevisad av bilens "svarta låda".
Ja det faktum att ett självkörande system loggar ALLT innan en krock är rätt jobbigt för de som skyller på det...
Den där reportern såg väl ett missat scoop.
Jag har använt självkörande system under ungefär 8000 timmar.
Inte i bil för där skulle jag aldrig acceptera ett autopilotsystem för där är reaktionstiden är för kort.
Däremot i flygplan där man har mycket längre tid för att reagera och ta över manuellt om systemet skulle fallera.
Och gudarna ska veta att det hände mer än en gång att autopiloten fick spatt.
De gps system som finns är alltför sega och medger upp till 5 meters fel. Lantmäteriet behöver flera timmar för att fastställa ett koordinat. Systemet är alltså långt borta från verkligheten. Den precitionen måste självkörande bilar ha om det ska vara någon vits,
Undrar vad han fick i ersättning för att ändra sig, en ny Tesla kanske.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.