Det har hunnit gå sex år sedan Tesla lanserade sin Model 3 – en bil som jämfört med Model S och X var mindre, billigare och bättre lämpad för storskalig massproduktion.
Sedan dess har den sålts i över två miljoner exemplar världen över. Mellan 2018 och 2020 var den världens mest sålda elbil, innan syskonmodellen Model Y tog över titeln.
Nu, efter månader av spekulationer och påstådda bildläckor, har Tesla lanserat en uppdaterad version av storsäljaren.
Den nya bilen, som gått under det interna kodnamnet Project Highland, innebär den största förändringen av Model 3 sedan den först lanserades år 2017.
Precis som läckta bilder tidigare antytt har bilen fått en ny front, med nya strålkastare och stramare linjer. I aktern hittar vi nya C-formade bakljus, och i stället för en logga på bakluckan är nu ordet Tesla utskrivet med stora bokstäver.
Dimensionerna är i stort sett likadana som tidigare, bortsett från att den har blivit ett par centimeter längre.
Den nya exteriören uppges ge lägre luftmotstånd än tidigare, vilket innebär bättre räckvidd och reducerat vindbrus.
Tryck på pilarna för att bläddra genom bilderna.
Nyheterna fortsätter på insidan, med en ny interiör. Framstolarna är numera ventilerade, ratten har ett annat utseende, och likt senaste Model S och X är spakarna på rattkransen borttagna. Det innebär att växelväljaren har flyttat till pekskärmen, och blinkers och torkare styrs via knappar på ratten.
Det har också tillkommit stämningsbelysning som kan ställas in i olika färger samt en ny, åtta tum stor pekskärm för baksätespassagerarna. En ny, egenutvecklad ljudanläggning utlovar ljud i ”studiokvalitet”. Basversionen får nio högtalare, medan Long Range får en större anläggning med 17 högtalare och dubbla subwoofers.
Med nya fjädringsbussningar, akustikglas runt om och bättre tätningar och ljuddämpning har ljudkomforten enligt Tesla blivit betydligt bättre.
Räckvidden i WLTP-cykeln anges till 513 kilometer för den bakhjulsdrivna varianten, och 629 kilometer för fyrhjulsdrivna Long Range. De siffrorna gäller dock för de större 19-tumshjulen, som är tillval. Med de standardmonterade 18-tumshjulen uppger Tesla en ”beräknad räckvidd” på 554 respektive 678 kilometer.
Prestandasiffrorna är i stort sett desamma som tidigare. Den bakhjulsdrivna bilen ska göra 0–100 km/h på 6,1 sekunder, medan fyrhjulsdrivna Long Range klarar sprinten på 4,4 sekunder. Båda versionerna har en toppfart som är begränsad till 201 km/h.
Snabbladdningsprestandan är också oförändrad, med en maximal effekt på 170 kW för basversionen och 250 kW för Long Range.
Någon Performance-version av den uppdaterade bilen är ännu inte presenterad.
De svenska priserna börjar på 509 990 kronor för den bakhjulsdrivna basversionen, medan Long Range går loss på 599 990 kronor. Leveranserna startar i oktober-november i år.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (22)
- 2 september 2023 Guran - är tämligen säker på…
- 2 september 2023 Växling D till R och omvänt…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.