Tesla har vuxit snabbt på den svenska marknaden. Det senaste året har knappt 6 500 bilar registrerats i Sverige, jämfört med bara 1 000 bilar för fem år sedan.
Men på grund av den snabba expansionen har många ägare klagat på servicesituationen. Det kan vara svårt att få tid för service och reparationer eftersom Tesla bara har fyra egna verkstäder i Sverige: två i Stockholm samt en i Göteborg och en i Malmö. Dock finns fler auktoriserade verkstäder som inte är Teslas egna.
I år säger sig dock Tesla ha fördubblat servicekapaciteten genom att införa fler mobila servicetekniker som kan åka ut direkt till bilägarna, antingen hemma, på jobbet eller när bilen snabbladdar. Enligt Tesla kan 80 procent av alla reparationer utföras utanför ett servicecenter. I dagsläget utförs 30 procent av alla serviceärenden av mobila tekniker. Då behöver ägaren inte åka till verkstaden.
Möjligheten att använda en mobil servicetekniker ska snart utökas till att även innefatta Umeå, Borlänge, Växjö, Örebro och Norrköping.
Under tisdagen öppnade Tesla dessutom ett femte servicecenter, den här gången i vid E22 i Norrköping.
Förhoppningen är att Teslaägarna snabbare ska få servicetid och att anläggningen ska avlasta de två verkstäderna i Stockholm. Den nya anläggningen inrymmer inte bara verkstad utan också försäljning av nya och begagnade Teslabilar samt leverans av nya bilar.
Läs också: Elbilar tvingar verkstäder att tänka om – intäkterna rasar med 35 procent
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vad är det för reparationer de kan göra ute hos kunden? Sätta dit lister och annat som ramlat av och täta vattenläckage?
Är Göteborg och Malmö egna hertigdömen?
En hel del reparationer (inte alla naturligtvis) torde ju kunna utföras av någon befintlig servicekedja. Med ett enkelt avtal så borde ju Tesla snabbt kunna få en stor geografisk spridning.
Om Tesla ska bli lika stora som de etablerade tillverkarna så kommer de behöva ha fasta servicecenter runtom i hela Sverige. Åtminstone ett servicecenter i varje län och fler i storstadslänen. Mobila servicegubbar låter som en bra lösning för mindre orter.
Det är stor skillnad rätt konstruerade elbilar kan man precis som i en datorhall signalera service flera veckor innan en komponent behöver bytas, jämför med en datorhall ex där triggar en hårddiskar som ingår i en pool någon form av fel flera veckor innan disken faktiskt lägger av och när triggern går av kommer informationen flyttas in i poolen och hdd tas offline och service beställs
Thommys@
Hade ju inte varit dumt med hertigdöme - men för stockholmare är Stockholm (hela) Sverige.. ;-)
Bra att Tesla bygger ut servicen generellt - även om bilarna sällan behöver in (på någon egentlig service).
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.