Tesla har lanserat en särskild betaversion av tillvalet Total självkörningsförmåga som börjat rullas ut till vissa bilägare i liten skala.
En egenhet i systemet är att bilen inte alltid stannar helt och hållet vid en stoppskylt. Under vissa förhållanden, till exempel om sikten är bra och hastighetsgränsen låg, kan bilen utföra ett ”rullande stopp” istället för att stanna helt vid stoppskylten, om föraren aktiverat en särskild körprofil.
Även om många mänskliga bilister gör så är beteendet olagligt och farligt. En stoppskylt betyder stopp och amerikanska myndigheten NHTSA kräver nu att Tesla uppdaterar mjukvaran i 53 822 exemplar av Model S, Model X, Model 3 och Model Y för att bilen ska stanna helt i alla situationer.
– Detta visar att NHTSA kan vara effektiva även om Tesla skulle ha varit mer ansvarsfulla till att börja med, säger Alain Kornhauser, avdelningschef för autonoma bilar på Princeton University, till nyhetsbyrån AP.
- Tesla ska uppdatera mjukvaran i bilar med betaversionen av Total självkörningsförmåga. Bilarna som omfattas är Model S och Model X byggda mellan 2016 och 2022 samt Model 3 byggda sedan 2017 och Model Y byggda från 2020.
- Enligt Tesla har inga olyckor inträffat som en följd av systemets beteende. Tesla gör också klart att föraren måste vara aktiv och hålla uppmärksamheten på vägen även om systemet används.
- Funktionen ”rullande stopp” måste aktiveras manuellt av föraren. Den används bara om vissa kriterier är uppfyllda. Till exempel får hastigheten som högst vara 9 km/tim, sikten ska vara bra, inga andra ”relevanta” bilar, fotgängare eller cyklister får upptäckas i närheten och hastigheten på de korsande vägarna får högst vara 50 km/tim.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (4)
- 2 februari 2022 Aha, om det stämmer så…
- 2 februari 2022 I USA finns något som kallas…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.