För några månader sedan bildade Tesla en intern marknadsavdelning, som skulle syssla med ”tillväxtinnehåll”.
Detta efter att vd:n Elon Musk i maj förra året sa i ett samtal med investerare att man skulle ”testa lite reklam och se hur det går”. Gruppen, som höll till i USA, bestod av ett 40-tal personer.
Men Elon Musk var inte nöjd. I en kommentar på X i veckan skrev han att gruppens annonser var ”alldeles för generiska”.
Nu har Tesla lagt ned hela avdelningen. Det finns fortfarande en mindre marknadsföringsavdelning kvar i Europa.
Att reklamavdelningen skrotas är en del i ett stort sparpaket inom Tesla, där omkring tio procent av företagets 140 000 medarbetare kommer att bli av med jobbet.
Tesla har aldrig lagt några större resurser på konventionell reklam, men i stället förlitat sig på andra metoder. Bland annat hade företaget länge ett så kallat referral-program, som gick ut på att allmänheten kunde dela länkar till Teslas produkter i sociala medier och få belöningar om någon använde dem för att köpa något.
Kommentarer till artikeln (5)
- 2024-04-25 19:02 Swenssons skrev: Har aldrig…
- 2024-04-25 18:51 Tesla get free advertising…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.