Årets andra kvartal slutade med färre levererade bilar än samma period förra året för Tesla, men det är inte så konstigt med tanke på coronakrisen. Antalet levererade bilar minskade med 4,9 procent.
Siffran är ändå bättre än många förväntat sig och därför steg Teslas redan höga aktiekurs. Under onsdagen blev Tesla världens högst värderade biltillverkare och körde om tidigare ettan Toyota.
Tesla var vid det tillfället värt mer än tre gånger det kombinerade börsvärdet för Ford och General Motors, trots att de större biljättarna bygger och levererar betydligt fler bilar.
Teslas aktie har ökat med 180 procent bara hittills i år. Elon Musk siktar på att leverera en halv miljon bilar under 2020 trots coronakrisen, jämfört med 367 000 bilar förra året.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
VW nya Nokia...
Elon Musk går sina egna vägar.
Jaha, och i gårdagens artikel om samma sak låg Tesla fyra!
Det räckte med ett dygn för att gå om Toyota!
Sedan är det förstås en helt annan sak om den här placeringen på värdestegring innebär att bilarna skulle vara bättre för brukaren?
Dragningskraften är närmast noll för fossilbilar bland dagens unga och tyskarna har nada att erbjuda
Börsvärdet får väl ses som en uppskattning av hur stor marknaden för elbilar vs avgasbilar blir framöver.
2 januari (årets första handelsdag) kostade teslaaktien 430 dollar
19 februari i år kostade Teslaaktien 917 dollar
18 mars kostade den 316 dollar
idag 2 juli nådde den 1208 dollar efter en remarkabel uppgång på 8%.
Tesla som aktie har större chans att halveras än att dubblas, jag hade gärna ägt en Tesla men skulle aldrig ta i Teslas aktie på dessa nivåer. Jag vill påstå att sådana aktier är väl volatila för att min nattsömn ska vara lugn. När det går upp så finns inget stopp, när de går ner finns ingen botten !
Dags att sälja innehavet i Tesla och satsa på tulpanlökar.
Gunnar. Ja, och helst svarta!
Uppmärksamheten man får av den unga generationen när man kommer i en Tesla visar väl lite vartåt det barkar. Fossilbilar är stendöda framöver. Fokus på mjukvara, nollutsläpp, multimedia och konnektivitet kommer vara dragplåster för bilar framöver. Och lite längre fram även självkörning.
Bandvagn, så är det kanske, många i den unga generationen är totalt ointresserade av bilar och lägger inte ner något jobb på att ta körkort. Många av de som ändå märkt att de måste ha kortet hör också till det gäng som är väldigt miljömedvetna och de hyllar elbilar.
Men man ska inte glömma den klick som fortfarande gillar att dra på med ett häftigt järn under huven.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.