Amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten National Highway Traffic Safety Administration, NHTSA, tilldelar elbilen högsta möjliga betyg i sitt senaste krocktest.
Tesla Model S bärgar femstjärniga omdömen i alla testmoment – kollisioner framifrån, bakifrån, från sidan samt rullning – men om betygsskalan sträckt sig över fem stjärnor hade det samlade säkerhetsbetyget blivit 5,4 stjärnor.
En förklaring till det goda resultatet är att elbilen inte har en stor förbränningsmotor under huven och därmed kan ha en extra lång deformationszon framtill.
Än så länge har Tesla ingen återförsäljare i Sverige, men det har tidigare talats om att elbilsmärket har planer att etablera sig även här under 2014.
Diskutera: Vad tycker du om Tesla Model S?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Herrejävlar vilken bedrift,..som jag har sagt tidigare så är nog den här bilen den viktigaste pusselbiten för hur våra bilar framöver kommer att drivas.
Enormt imponerad!
Nu har väl Raphael i ärlighetens namn inte motsatt sig att stora bilar med långa krockzoner är bättre än små bilar med korta krockzoner så jag skulle uppskatta om vi kan undvika den diskussionen i denna tråd, AL.
Jag tror trots allt att de flesta som skriver här har ett hum om EURO NCAP och att man inte får fram nån absolut krocksäkerhet men även den relativa, inom samma viktklass, kan ju faktiskt vara intressant.
Hursomhelst så verkar ju Tesla ha gjort läxan "tämligen" bra så vi får väl hoppas att detta märke även dyker upp i Sverige och till någotsånär vettiga priser - för i Norge blev dom ju uppenbarligen ovanligt konkurrenskraftiga om jag kommer ihåg rätt från en annan tråd. Och flera modeller torde väl komma vad det lider.
AL: lyssna på mcgregor. Du behöver inte provocera i varenda tråd.
Jag skulle vilja veta hur den klarar en konfrontation med det som är bland det otäckaste jag vet, en ÄLG!
Huga!.......
Av utseende att döma och det faktum att den klarar rullprovet föredömligt så finns det nog goda chanser till att den också klarar en krock med älg på ett hyfsat vis.
Instämmer med AL i hans senaste inlägg och instämmer om AL i ett par andra inlägg.
Man må ge en liten gliring, men skriva långa, provocerande inlägg är lite onödigt.
Tesla Model S är en drömbil - om man klarar sig med räckvidden.
Jag noterar att jag blir angripen och attackerad av AL i en tråd som jag inte ens har deltagit i. Med tanke på att jag blir attackerad, så tar jag tillfället i akt att försvara mig - särskilt när AL:s attacker på mig bygger på ett grovt missförstånd. Som jag säkert i flera hundra inlägg har talat om för honom så är jag inte oense med honom om att en mindre bil generellt inte är säkrare eller lika säker som en stor bil.
Det jag däremot anser, det är att att en mindre bil är mindre säker än en stor bil innebär inte automatiskt att den mindre bilen är farlig i absoluta termer. Vad som definierar en säker bil, det har vi officiella säkerhetsorganisationer till som utformar kriterier och regelverk för detta där alla bilar bedöms utifrån ett standardmässigt förfarande. Om man inte uttalar sig för en officiell säkerhetsorganisation eller följer standardiserade definitioner utan istället har sina egna kriterier, så är det ett privat tyckande vad man tycker är säkert eller inte - inte objektiva fakta eller absolut sanning. Och det är på grund av min åsikt om detta som jag blir återkommande attackerad och angripen av AL i tråd efter tråd.
Volvo Amazon ansågs som en säker bil på sin tid. Jag tror inte att så många skulle anse den vara en säker bil idag. Detta innebär att attityderna om säkerhet har ändrats. Men absoluta sanningar ändras inte, objektiv fakta är inte relativ (om de ändras så innebär de att de var felaktiga från början och därmed varken absoluta eller objektiva). Att åsikterna om vad som är en säker bil eller inte i absoluta termer har ändrats genom åren, visar att det just är en subjektiv bedömning i vad man lägger in i begreppet som definierar en säker bil respektive osäker bil när det gäller uttalanden från privatpersoner - inklusive AL som i forumet uttalar sig i egenskap av privatperson. Det vore välkommet av AL om han kunde upphöra att tro att vi är oense om något vi inte är oense om, och det vore välkommet av honom om han slutade påstå att jag tycker saker som jag inte tycker. Jag frågar mig hur många hundra inlägg till som jag ska behöva korrigera hans felaktiga påståenden om mina åsikter.
Avslutningsvis så gratulerar jag självfallet Tesla till ett bra resultat.
Raphael och AL, kan inte ni skapa en tråd på forumet, där ni kan kasta paj på varandra!
Och därmed inte sagt att dessa standardiserade tester är perfekta, för de är de inte, men jag tror inget test kan helt till hundra procent simulera en verklighet med oändligt antal parametrar och möjliga situationer. Detta innebär dock inte att officiella tester saknar ett värde, utan det är bra med standarders där bilar kan jämföras under samma förhållanden för att ge vägledning till konsumenterna.
Trasten, jag anser att jag har rätt att försvara mig i den tråd där AL angriper mig. Som du ser så har jag inte deltagit i denna tråd tidigare, trots detta skriver AL två inlägg där han angriper och attackerar mig - fast jag inte ens har deltagit i tråden. Då han påstår att jag har åsikter som jag inte har, så anser jag att jag har rätt att korrigera detta i de trådar där AL påstår saker om mig som inte stämmer.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.