Tesla anordnade ett särskilt event med fokus på batteriteknik under natten till onsdag svensk tid. Det som kanske fick mest uppmärksamhet var dock en ny version av Model S.
Det är åtta år sedan Tesla Model S visades upp och i slutet av nästa år börjar den snabbaste versionen hittills levereras. Den heter Tesla Model S Plaid och blir ännu kvickare än dagens snabbaste modell, Performance.
Det har länge ryktats om vilka specifikationer den nya ”superversionen” av Model S ska få. Nu står det klart att den förses med tre elmotorer och en totaleffekt på upp till 1 100 hästkrafter.
Att accelerera till 60 mph (96 km/tim) ska ta ”mindre än två sekunder” och den amerikanska kvartsmilen (0–402 meter) ska gå på mindre än nio sekunder. Toppfarten ligger på 320 km/tim.
Läs också: Teslas udda lösning: Viktig del hålls på plats av träbit
De här siffrorna innebär att Tesla Model S också sätter den nya uppstickaren Lucid Air på plats. Även den kommer med tre elmotorer och ska klara kvartsmilen på under tio sekunder, men märkeschefen Peter Rawlinson har hintat om att en ännu kvickare version är under utveckling.
Förutom prestandasiffrorna bjuder Tesla Model S Plaid på längre räckvidd. Den ska klara 83,6 mil på en laddning enligt Tesla, men det är ännu inte officiellt fastställt i någon körcykel. Det återstår att se hur lång räckvidden blir i den europeiska WLTP-körcykeln.
Tidigare var det Tesla Model S Long Range som hade märkets längsta räckvidd, 61 mil enligt WLTP. Model S Plaid verkar enligt de första uppgifterna alltså ha några kilometer längre räckvidd än Lucid Air som ska klara 83 mil på en laddning enligt amerikanska EPA-körcykeln.
Tesla Model S Plaid kostar från 1,5 miljoner kronor i Sverige, ett merpris på 429 910 kronor jämfört med Performance.
Läs också: Teslas mystiska bugg: Vem som helst kan ladda gratis
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Sista halmstrået.
Brutal!! :D
Kör redan ifrån det mesta i Teslan jag har idag, med denna kommer man ju köra ifrån i princip allt som finns, gatreggat iaf.
Effektracet fortsätter. Men även om antalet bilar inte blir så stort med den prislappen kan man ägna en tanke åt hur många piloter som faktiskt behärskar sig (och bilen!) på allmän väg..
De börjar påminna om De Lorean, dvs samma bil år efter år.
Mer SAAB än så här blir det inte. :-) Men en grym kärra helt klart.
Lite långsam när elmotocyklar klarar noll till hundra på en sekund sedan något årtionde tillbaka.
Det måste gå ännu fortare för oss svenskar som kör tre mil per dag speciellt nu när vi får alla varor hemkörda och jobbar hemifrån i stor utsträckning.
Återstår att köra omkring och spela musik högt som i Arvika men då behövs inga snabba bilar!
Guran inlägg var nog mitt i prick!
Fantastiskt, vilka framsteg! Minst 85 mil på en tank. Vissa kan ju fortsätta med sin diesel :,D
Har lite svårt att `gå igång´ på en el-dragster. Som motorsport-intresserad väntar jag på elbils-racing på banor med kurvor. Alltså inte formel-E som är rent själsdödande utan en ren GTIII-klass för elbilar.
Vad ska den med 1 100 hästkrafter och en toppfart på 320 km/h, det minskar räckvidden.
Tesla visar än en gång var skåpet ska stå. Världshistoriens snabbaste produktionsbil är en femsitsig sedan...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.