I flera månader har det ryktats om att Tesla ska uppdatera Model 3, och nu har förändringarna dykt upp på Teslas hemsida.
Viktigast är kanske att Model 3-versionerna nu får något längre räckvidd än den utgående modellen. Du kan se de exakta räckviddssiffrorna i tabellen här nedan.
Version | Utgående modellen | Nya modellen |
Standard Range Plus | 403 km | 430 km |
Long Range | 560 km | 580 km |
Performance | 530 km | 567 km |
På utsidan märks även nya fälgar och att de exteriöra kromdetaljerna ersatts av mörka dörrhandtag och lister. På insidan får köparna en nydesignad mittkonsol och trådlös laddning av mobiltelefoner. Bakluckan är numera elmanövrerad.
Priserna för Model 3 är oförändrade trots uppdateringarna.
Tesla har även passat på att förlänga räckvidden i Model S och Model X. Modellen med längst räckvidd, Model S Long Range, kommer nu knappt 64 mil på en laddning. Förändringarna kan du se här nedan.
Modell | Utgående modellen | Nya modellen |
Model S Long Range | 610 km | 652 km |
Model S Performance | 590 km | 639 km |
Model X Long Range | 507 km | 561 km |
Model X Performance | 484 km | 548 km |
Uppdatering 14.00: Tesla bekräftar nu också att Model 3 får samma typ av värmepump som crossovern Model Y. Det innebär att bilen får längre räckvidd framför allt i kyligt klimat på vinterhalvåret.
Förändringen gäller dock enbart fyrhjulsdrivna versioner av Model 3, det vill säga Long Range och Performance – inte Standard Range.
Läs också: Tuff duell: Polestar mot Tesla – jämnt in i det sista
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Om dessa uppdaterade siffror stämmer med verkligheten så är det väldigt imponerande med tanke på att bilarna var så pass effektiva redan innan.
När blir tillverkningskvalitén bättre? När kommer HUD?
Kommer den längre räckvidden av implementering av Teslas "Octovalve", det integrerade batteri/motor/kupe kyka/värmepump systemet? När jag läste om det känns det som en sådan sak som måste bli standard innan elbilar känns riktigt mogna.
Nu är artikeln uppdaterad med att Model 3 även får värmepump (dock endast versioner med fyrhjulsdrift).
Bara Volvotöntar som köper Polestar nu
Intressant att det bara är fyrhjulsdrivna versioner som får värmepumpen. Undra hur det kommer sig? Är det en kostnadsfråga då de går att sälja för lite mer pengar kanske? Men det känns ju som att det är den man ska i ett lite nordligare land som Sverige.
Teslorna börjar bli riktigt bra nu. Känns som dom andra tillverkarna ligger minst 5 år efter.
Teslorna har alltid varit bra - än bättre med åren. Tänk att ingen ens har kommit i närheten på snart 10 år! Snacka om gamla hjulspår för de ”etablerade” märkena..
En fråga hur vet ni att värmepump endast är på fyrhjuldrivna modeller. Standard range får ju ändå lika mycket förlängd räckvidd.
Bra jobbat Tesla.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.