Tesla har extremt lojala bilägare och kör om konkurrenterna i fyra av nio kategorier i en ny analys gjord av S&P Global.
Genom att analysera 12,6 miljoner nyregistreringar i USA under 2023 och koppla ihop dem med den bil som hushållet ägde tidigare går det att få fram en bild av hur märkeslojala bilägarna är.
Generellt sett för alla bilmärken blir ägarna allt mindre lojala – de kan tänka sig att byta märke i högre utsträckning än tidigare. Omkring hälften av de amerikanska bilköparna byter märke.
Men komponentbrist, långa leveranstider och begränsat utbud av elbilsmodeller har gjort att fler nu byter märke. Hos Tesla ligger märkeslojaliteten bland amerikanska köpare på hela 68 procent – nästan sju av tio köper alltså en Tesla igen.
Kommentarer till artikeln (16)
- 2024-03-15 11:51 Ja, det var lika illa när…
- 2024-03-15 09:55 Hade jag fått valt färg…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.