Teslas egenbyggda nätverk för snabbladdning har hittills bara varit öppet för Teslaförare. Elbilsägare som valt ett annat märke får hålla tillgodo med de ”öppna” laddnätverken som exempelvis Ionity.
Men snart kan det vara på väg att ändras. Elon Musk bekräftar på Twitter att andra bilmärken redan nu använder Supercharger-laddarna i liten omfattning och ”under radarn” – men han utvecklar inte vilka bilmärken det handlar om eller hur mycket de tillåts ladda.
Tesla har varit öppna med att Supercharger-laddarna kan komma att användas även av andra bilmärken i framtiden så länge det finns en rimlig överenskommelse kring kostnaden.
Rent tekniskt borde det heller inte vara några större problem att öppna upp Supercharger-nätverket i Europa eftersom det använder laddkontaktstandarden CCS. Tidigare i år dök en mystisk bugg upp som visade att även andra bilar kan ladda vid en Supercharger.
Att öppna upp nätverket med Superchargers, som hittils alltså varit exklusivt för Teslaägare, skulle förmodligen bidra till att elbilsförsäljningen ökar eftersom det blir enklare att åka på långresa och ladda längs vägen. Supercharger-nätverket består i dag av 583 laddare bara i Europa jämfört med 321 hos konkurrenten Ionity.
Läs också: Teslas mystiska bugg: Vem som helst kan ladda gratis
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Money talks....så klart Musk vill ha in fler märken, han tänker lite längre nu när allt fler tittar på andra märken än Tesla.
I Sverige har vi ungefär 3000 mackar för att tanka flytande bränsle på. Ungefär 1000 st försvann när E85 lanserades. Men det räcker till ändå. Hur många elmackar kommer att behövas om elbilar börjar säljas i nån omfattning? 5000? 25000? Det är bara att räkna. Vad tar det att ladda en elbil? En timme? Två timmar? Hur mycket kabel måste dras för det? Här har nog inte nån begåvad person varit inblandad.
Arne, det kanske är dags för dig att ta ett studiebesök i elbilsvärlden! Känns som du har en del att lära där, på tal om att inte vara så begåvad...
Välkommen!!
Arne: Tror du med ska tänka ett varv till....hur många kan tanka sin fossilbil hemma?
Självklart behöver laddinfrastrukturen byggas ut, vilket den såklart görs med av bland annat kommersiella krafter i takt med att efterfrågan ökar. Hur lång tid det tar att ladda en elbil? Ja det beror ju på hur mycket du behöver ladda m.m. Från helt tomt till helt fullt oftast runt en timma. Men det är ointressant då det typ aldrig sker. Skulle säga att det allra mesta laddandet utmed vägen är för att komma hem eller fram. För min del är nog snittet efter 11 000 mil 15-20 minuters laddning när jag laddar utmed vägen så.
Det var snällt av Tesla.
Om Mr Musk vill förbli ”successfull” ska han nog tänka sig noga före han ”säljer” ut superchargers till andra bilmärken.. Ingen Tesla ägare vill stå i kö för ett annat märke som laddar på ”våra” superchargers.. Sorry - men vi betalade för premium...
Arne verkar inte ha koll. Har haft vår tesla i två år. Har laddat utanför hemmet 2 omgångar på 2 år. Det var på bilsemester på sommaren
Teslaägaran kommer nog att klaga. Men egentligen är inte detta så förvånande. Musk har ju redan från början sagt att han vill se en värld med elbilar. För att det ska gå snabbare tog han fram en egen elbil/elbilar med laddstationer. Sedan släppte han på patent som skulle underlätta för konkurrenter att börja tillverka elbilar. Att nu släppa på laddstationerna är en fortsättning på samma bana. Dessutom kan han konkurrera med priser på el så att inte kunderna skräms tillbaka till fossilbilar.
Rumor | Tesla, watch out: The Apple Car, less than a year away
https://www.notebookcheck.net/Tesla-watch-out-The-Apple-Car-less-than-a-year-away.511150.0.html
Det kommer behövas..
Exakt vad ligger kostnaden för en kW på hos Tesla Supercharger Sverige per den 21 december 2020?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.