Ny batteriteknik med större celler och en omarbetad beläggningsprocess som Tesla ska använda sig av kan kapa 60 000 kronor, eller åtta procent, på nybilspriset för en Model Y.
Det hävdar i alla fall tolv batteriexperter som antingen har kopplingar till Tesla eller är insatta i hur tekniken fungerar och utvärderat den genom att montera isär ett batteripaket, enligt Reuters. Att pressa ned bilens pris skulle vara en viktig del i att Teslas mål, att sälja 20 miljoner bilar årligen 2030.
Att pressa ned bilens pris är viktigt för att nå försäljningsmålet på 20 miljoner bilar årligen
Tekniken är fortfarande relativt oprövad och att skala upp tillverkningen för att möta efterfrågan blir tufft. Det är först när produktionen skalas upp som kostnaden kan pressas ned och enligt experterna kan beläggningsprocessen dröja till slutet av 2022 eller början av 2023.
– Jag tror han kommer lösa det, men inte så snabbt som han skulle vilja. Det kommer ta lite tid att verkligen testa processen, säger Stan Whittingham, en av uppfinnarna till litiumjonbatteriet och vinnare av Nobelpriset för tre år sedan, om Elon Musks batteriplaner.
Även om kostnaden kan pressas ned är det inte säkert att sänkningen märks av köparna – den kan lika gärna behållas av Tesla. Men för att nå det ambitiösa försäljningsmålet och eventuellt lansera billigare elbilsmodeller framöver blir det viktigt för Tesla att pressa ned kostnaden och även inköpspriset för kunden.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.