Tesla har i flera år haft en relativt generös ångerrätt på nya bilar. Under sju dagar kan en nybliven Teslaägare helt enkelt lämna tillbaka bilen utan följdfrågor så länge den inte är skadad eller har körts mer än 160 mil.
Men nu försvinner den här ångerrätten, åtminstone på den amerikanska marknaden. Tesla kan ännu inte svara på om ångerrätten försvinner eller blir kvar för europeiska och svenska köpare.
Tesla gör även en annan förändring för bilköpare som köper en begagnad bil. Där har köparna tidigare fått en begagnatgaranti på två eller fyra år.
Enligt de nya reglerna har bilarna ett års begagnatgaranti kombinerat med eventuell kvarvarande nybilsgaranti. Om bilen till exempel är två år gammal och har två års nybilsgaranti kvar får den ytterligare ett års begagnatgaranti – totalt tre år.
Dessutom behåller bilen det som kvarstår av batterigarantin som gäller i åtta år eller 24 000 mil.
Läs också: Tesla erkänner: Stötfångaren kan trilla av vid regn
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Dom har ju inget att bevisa längre
Med ökande försäljning stiger även kostnaden för garantiåtaganden, klart att man ser över utgifterna.
Sen är Tesla numer så pass etablerade att de inte längre behöver locka med erbjudanden som en veckas ångerrätt.
Tesla har noll i reklambudget. Förmodligen kan de slopa alla garantier också, bilarna köps ändå...
Tesla vill dra ned på kostnader.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.