Norrmännen tyckte att det saknades hästkrafter i Model S P85D. Nu får de 65.000 kronor som plåster på såren av Tesla.
Ägarna menade att Model S P85D inte hade lika mycket kraft som utlovats och stämde elbilstillverkaren. Nu har de nått en förlikning.
Det var i september som vi rapporterade om att 126 ägare av Teslas eldrivna prestandamodell Model S P85D tillsammans lämnade in en stämning mot Tesla Motors i Oslos tingsrätt. Detta för att de ansåg att bilen inte hade den acceleration och motoreffekt som utlovats.
Nu har parterna nått en uppgörelse. Enligt norska Dagens Næringsliv ska Tesla betala de besvikna bilägarna 65.000 norska kronor. Alternativt kan bilägarna istället välja att uppgradera sin bil till ”ludicrous mode” plus ett något lägre kontantbelopp. 80.000 kronor tillgodo vid köp av ny Teslabil är en annan valmöjlighet. Kunderna kan också välja på ett hjulpaket kombinerat med ett 35.000 norska kronor, eller 50.000 i kreditköp.
Den ursprungliga kritiken var att maximal motoreffekt sades vara 700 hästkrafter, men att bilägarna framhöll att de bara kom upp i 469. Tesla menar att deras uppgifter är korrekta, men att tekniska begränsningar gör att batterierna inte kan leverera nog med el till motorerna. Redan förra hösten ändrade Tesla också den officiella siffran från 700 till 469 hästkrafter för modellen.
Diskutera: Vad tycker du om förlikningen?
Nu har parterna nått en uppgörelse. Enligt norska Dagens Næringsliv ska Tesla betala de besvikna bilägarna 65.000 norska kronor. Alternativt kan bilägarna istället välja att uppgradera sin bil till ”ludicrous mode” plus ett något lägre kontantbelopp. 80.000 kronor tillgodo vid köp av ny Teslabil är en annan valmöjlighet. Kunderna kan också välja på ett hjulpaket kombinerat med ett 35.000 norska kronor, eller 50.000 i kreditköp.
Den ursprungliga kritiken var att maximal motoreffekt sades vara 700 hästkrafter, men att bilägarna framhöll att de bara kom upp i 469. Tesla menar att deras uppgifter är korrekta, men att tekniska begränsningar gör att batterierna inte kan leverera nog med el till motorerna. Redan förra hösten ändrade Tesla också den officiella siffran från 700 till 469 hästkrafter för modellen.
Diskutera: Vad tycker du om förlikningen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Fuskare borde återköpa bilen tillbaka för hela 100%+ränta.
Tyvärr här i EU konsumenter saknar juridisk skydd och vi luras hela tiden av VW, Tesla, o.s.v.
Trams, borde inte fokus ligga på att få batteriet att hålla längre. De borde vara glada att där finns mer än 200 Hkr. Bilbranschen håller på med fel saker, att bilar skall kunna köras i terrängen, SUV, fyrhjulsdrift, att 0-100 skall gå så snabbt som möjligt. Borde inte fokus ligga på att minska utsläppen. För min del kunde de lika gärna kunnat begränsa bilar hastighet till 150 km/h, samt införa accelerations-spärr på bilarna (0-100 får inte kunna köras på under 9 sekunder). Så kanske folk kunde ta det lite lugnare.
@vargen
Förutsätter att du är vegetarian och aldrig flyger, vad säger du om att förbjuda bilar helt? Eller kanske behovspröva om man verkligen ska få köpa en?
Undrar om våra vänner på andra sidan Kölen egentligen förstått vitsen med en elbil. Jag är inte helt övertygad om att dom i första hand är ute efter något eldrivet. Jag tror dom i första hand är ute efter sjuhundra hk, men för att få tillgång till detta i en fossilbil får dom nog slanta upp två-tre gånger Teslapriset.
Nästa fråga är naturligtvis. Vad ska man med sjuhundra hk till? Tja, det kan man undra. Kanske för att försöka dölja ett antal tillkortakommanden?
Jag kan förstå att man vill ha 700hk i en bil ibland för att ha kul, men inte i en vardagsbil som man pendlar till jobbet med.
Spelar det så stor roll i ett land som Norge, där får man i stort sett bara köra 80 km/h och vägarna är smala och krokiga och det tar hur länge som helst att förflytta sig där, då kan man undra om dom där extra hästkrafterna verkligen är så viktiga där.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.