I slutet av april fick Tesla kritik av Konsumentverket. Anledningen är att Tesla på sin hemsida inte visar vad bilen faktiskt kostar – ovanpå priset läggs en så kallad ”destinations- och dokumentavgift” på 9 180 kronor som är obligatorisk.
Tesla har använt upplägget i många år och har tidigare försvarat greppet med argumentet att andra bilmärken gör samma sak, men med ett annat namn och senare i säljprocessen.
För några veckor sedan inledde Konsumentverket ett så kallat tillsynsärende för att få till en ändring. Myndigheten uppgav att det slutgiltiga priset ska anges korrekt och tydligt. Obligatoriska avgifter ska anges direkt i priset.
Kan ta ett halvår
Nu bekräftar Teslas rättsliga ombud att extraavgiften ska bakas in i bilens pris och skrivas ut direkt på hemsidan, och inte i andra steget av beställningsprocessen. Det görs i ett brev som Vi Bilägare tagit del av.
”Vi bekräftar härmed att vi kommer följa riktlinjerna i ert brev. Mer specifikt bekräftar vi att vi kommer ändra den svenska hemsidan så att grundpriset på högra sidan också inkluderar destinations- och dokumentavgiften”, står det i brevet.
Tesla har fått sex månader på sig att göra ändringen.
”Vi kommer oavsett göra vårt bästa för att implementera ändringen så snabbt som möjligt”, skriver Teslas rättsliga ombud.
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.