Tesla vill kontrollera kabeldragningen i baksätet på Model X.
Biltillverkaren vill kontrollera kablar för att säkerställa att baksätet inte riskerar att åka framåt vid krock.
Det är modellår 2016 och 2017 av den eldrivna suven som berörs. 11.000 bilar över hela världen som har ett fällbart 40/60 baksäte ska in för undersökning. Orsaken är att kablar i på andra sätesraden kan vara felmonterade, vilket gör att sätet riskerar att åka framåt vid en kollision. I Sverige kallas 100 bilar in. Ägarna är redan informerade.
– Inga incidenter har ägt rum utan det är en proaktiv kampanj – våra interna tester visar att det endast är cirka 3 procent som kan behöva en justering av de 11.000 som kallas in för att kontrollera kablarna för säkerhets skull, säger Teslas kommunikationschef för Sverige, Danmark och Finland, Maria Lantz.
Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?
– Inga incidenter har ägt rum utan det är en proaktiv kampanj – våra interna tester visar att det endast är cirka 3 procent som kan behöva en justering av de 11.000 som kallas in för att kontrollera kablarna för säkerhets skull, säger Teslas kommunikationschef för Sverige, Danmark och Finland, Maria Lantz.
Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Samma nyhet som i fredags?
Stämmer, samma nyhet. Men lite mer info den här gången om exempelvis bilar som omfattas i Sverige.
Kablar?
Lite närmare beskrivning av vad som avses hade ju varit intressant.
Språkförbistring tror jag. På engelska kallas väl vajer ibland för cable (wire cable, typ), och det är nog detta som artikelförfattaren inte insett. Eller?
Även här kalls det för kablar, men de har ju försökt sig på en litet förklaring vilket styrker min tes: https://www.idg.se/2.1085/1.690592/tesla-model-x
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.