Gunther Holtorf har besökt 215 länder i sin 300 GD, det ger bilen en plats i Mercedes eget museum i Stuttgart. I bakgrunden ses jubileumsbilen Edition 35.
Äventyrliga G-klass rullade ut på vägarna 1979 och har sedan dess sett likadan ut på utsidan. Nu firas 35-åringen med en jubileumsmodell.
Terräng-Mercedesen G-klass såg dagens ljus 1979. Bilen har haft ett antal olika användningsområden, bland annat som Påvens fordon och i militärt bruk.
Första generationen fick beteckning 460 och kunde fås med två olika hjulbaser, antingen 2,40 eller 2,85 meter. Från början var det en ren terrängbil men en bit in på 80-talet fick G-klass, eller Geländewagen som den kallas, bekvämligheter som automatlåda och klimatanläggning.
Bilen moderniserades till 1990 då andra generationens G-klass, 463, introducerades. Den fick flera komfortförbättringar och sedan 1993 erbjöds bilen med en bensindriven V8 i modellen 500 GE.
För att fira 35-åringen lanserar Mercedes två jubileumsversioner baserade dieseldrivna G 350 Bluetec och bensindrivna G 500. Bilarna kallas Edition 35 och får skärmbreddare och ratt från AMG-modellen samt sportavgassystem och femekrade 18-tumsfälgar.
Fram- och bakstötfångare är svartlackerade och bryter av mot den silvermetallic- eller vitfärgade lacken, men den som vill vara mer diskret kan få bilen i helsvart lackering. På insidan erbjuds två speciellt framtagna läderklädslar med röd stygn.
Diskutera: Vilken bil skulle du välja för en jordenruntresa?
Första generationen fick beteckning 460 och kunde fås med två olika hjulbaser, antingen 2,40 eller 2,85 meter. Från början var det en ren terrängbil men en bit in på 80-talet fick G-klass, eller Geländewagen som den kallas, bekvämligheter som automatlåda och klimatanläggning.
Bilen moderniserades till 1990 då andra generationens G-klass, 463, introducerades. Den fick flera komfortförbättringar och sedan 1993 erbjöds bilen med en bensindriven V8 i modellen 500 GE.
För att fira 35-åringen lanserar Mercedes två jubileumsversioner baserade dieseldrivna G 350 Bluetec och bensindrivna G 500. Bilarna kallas Edition 35 och får skärmbreddare och ratt från AMG-modellen samt sportavgassystem och femekrade 18-tumsfälgar.
Fram- och bakstötfångare är svartlackerade och bryter av mot den silvermetallic- eller vitfärgade lacken, men den som vill vara mer diskret kan få bilen i helsvart lackering. På insidan erbjuds två speciellt framtagna läderklädslar med röd stygn.
Diskutera: Vilken bil skulle du välja för en jordenruntresa?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Sedan Mercedes för andra gången slutat sälja den "riktiga" G-wagen (W460/461) till privatpersoner är det här bara en bil för hiphopare.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.