Motorerna
Att Plaid-drivlinan har tre motorer – två på bakaxeln och en på framaxeln – har varit känt en god stund. Men själva motortekniken är också ny. Trots att Tesla håller igen med detaljerna står det i alla fall klart att de nya motorerna har en ny typ av roterande del som är inkapslad i lindad kolfiber, vilket Tesla-chefen Elon Musk lyfte som något smått revolutionerande under leveranseventet av de nya bilarna.
– Det här är, vad vi vet, första gången en elmotor med kolfiberlindad rotor är i produktion, sa han då.
Normalt hålls kopparlindningarna i rotorn ihop av stål men med kolfiber blir magnetfältet mycket starkare, vilket ger mer effekt. Det hindrar också rotorn från att expandera vid höga varvtal, vilket gör att motorn kan snurra väldigt snabbt. De nya motorerna ska klara 20.000 r/min, vilket gör att bilen kan accelerera från stillastående till 322 km/h utan att använda några växlar.
De nya motorerna ger också mer effekt och vridmoment i höga farter. Effekten i en elbil mattas ofta av när det går fort, men om man ska tro den graf Tesla visade upp är de nya motorerna mycket bättre på det området. Enligt grafen levererar motorerna omkring 1.000 hästkrafter hela vägen upp till bilens toppfart.
De två motorerna på bakaxeln är helt fristående från varandra vilket tillåter så kallas torque vectoring, eller vridmomentstyrning, som hjälper bilen att styra in i kurvorna genom att bromsa det inre hjulet.
Batteriet
Även batteripaketen i de nya bilarna sägs vara uppdaterade, men här är det mycket som är höjt i dunkel. De nya 4680-celler som Tesla presenterade i september 2020 verkar fortfarande inte vara produktionsklara. Det spekuleras i att de nya cellerna skulle ha använts i den Plaid Plus-version av Model S som nu har ställts in, och som hade betydligt högre räckvidd och ännu mer effekt.
Battericellerna i Plaid-modellerna är enligt uppgift fortfarande av den gamla 18650-typen, men batteripaketen ska ha uppdaterats för att tillåta högre effekt vid både laddning och urladdning. De ska också klara fem gånger fler fullgasaccelerationer innan effekten mattas av på grund av överhettning, vilket tidigare har varit ett problem.
Tesla har inte nämnt något om batterikapacitet, men enligt hemsidan EV Database ligger den på 95 kWh. Det ska enligt Tesla räcka för en räckvidd på 628 km för Model S.
Kyl- och värmesystemet
Den ökade uthålligheten tillskrivs också ett uppdaterat kylsystem – att kunna kontrollera temperaturen i batteri och motorer är A och O för att få en elbil att gå fort under längre tid. De nya bilarna har därför fått en dubbelt så stor kylare som tidigare, tillsammans med en kombinerad luftkonditionering- och värmepumpenhet som hjälper till att både värma och kyla batteriet vid behov. Den nya värmepumpen ska också förbättra räckvidden avsevärt under vintern.
Fartresurserna
De tre motorerna i Model S Plaid producerar sammanlagt 1.020 hästkrafter, enligt Tesla. 0–100 km/h ska gå på 2,1 sekunder och 0–402 meter på 9,23 sekunder med 250 km/h i slutfart. Toppfarten anges till 322 km/h, men för att bilen ska klara den hastigheten krävs speciella däck som inte börjar levereras förrän i höst.
I Sverige kostar bilen just nu från 1.379.990 kronor.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.