Nästa artikel
Takgöken firar 60 år
Nyheter

Takgöken firar 60 år

Publicerad 21 december 2010 (uppdaterad 21 december 2010)
Fixlight, eller takgöken som den kallades, var en kortlivad historia. Körriktningsvisaren från Volvo PV 444 B firar i år 60-årsjubileum.

Vad Fixlight är känner nog inte så många till. Men säg takgök, så väcks minnen till liv hos landets gammelbilsälskare.

Takgöken firar i år 60-årsjulieum och var den kanske mest spektakulära nyheten när Volvo 1950 presenterade sin PV 444 i förnyad version, den så kallade B-modellen. Det annorlunda blinker-arrangemanget hade formen av ett ”T” med bakåtböjd fot och satt monterat på taket.

Förbjöds 1953
Fixlight ersatte de tidigare pilarna som körriktningsvisare och innehöll tre lampor. En i mitten, som gav ett fast blågrönt sken, och på var sida om denna fanns en blinkande orange lampa. Fördelen med takgöken var att den var högt monterad och därmed syntes bra.

Men ändå blev den kortlivad och ersattes efter bara två år av konventionellt monterade sidoblinkers. Att takgöken slopades berodde dels på att den inte gick att kombinera med takräcke, dels att de flesta länder utanför Sverige inte tillät den.

Från 1953 förbjöds den även på nya svenska bilar.

Diskutera: Vad tycker du om "takgöken"?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-12-21 11:39
StefanH STHLM (ej verifierad)

I o m att de satt så tätt så måste det ha varit svårt att på håll avgöra åt vilket håll det blinkades.
Trots att man hade en blågrön lampa emellan.
Eller?
Snyggt var det i alla fulla fall!
:)

#2 • Uppdaterat: 2010-12-21 11:59
Raymond K (ej verifierad)

Ja Stefan!
Kunde kanske vara svårt att se åt vilket håll det blinkades men i alla fall kanske den användes åtminstonde till skillnad från idag när det är en sport att inte använda blinkers.

#3 • Uppdaterat: 2010-12-21 12:24
gunnar44 (ej verifierad)

Detta påhitt var ett totalt fiasko för Volvo. Ett flertal svåra trafikolyckor, varav många med dödsfall blev för mycket för Volvo. Så pass att man inte vill visa modellen på Volvos museum i Göteborg.

#4 • Uppdaterat: 2010-12-21 17:45
Kålle i Götet (ej verifierad)

En sådan bil (53-a) var min första i början på 60-talet. Köpt för 700 kronor! Tvådelade fram- och bakrutor av härdat glas. Maroonröd som de flesta Volvo på den tiden. Trång men rolig att köra!

Takgöken var en sensationell nyhet, eftersom det var "äkta" blinkers, och inte trilskande pilar, som inte gick att fälla vare sig ut eller in när hastigheten överskred ca 80 km/tim.

OT var en annan egenhet vacuumdrivna vindrutetorkare. Vid gaspådrag för omkörning tvärnitade torkarna, varför man under omkörningen var tvungen att kort släppa gaspedalen för att få igång dem och få bättre sikt (nästan bara grusvägar på den tiden och dessutom vänstertafik med ratten till vänster!). Strålkastarspolare var heller inte uppfunna då!

Det var bilkörning det!!

#5 • Uppdaterat: 2010-12-21 21:17
gunnar44 (ej verifierad)

Den enda årsmodell denna "takgök" satt på var 1951 års modell. Min far hade en sådan, som han ångrade att han sålde, efersom han förstod att det kunde bli en samlarbil på grund av att det var endast 1 årsmodell blinkersen fanns på. Det lär ha funnits ett antal 51b eller tidiga 52or med denna blinkers. När jag frågade vid volvomuseet kunde man inte svara på frågan och på de upplysningsskyltar som fanns, uppgavs endast 51 år s modell.

#6 • Uppdaterat: 2010-12-23 11:29
Roy J

Hur som helst så var det en verkligt korkad idé (som endast en egensinnig designer kan komma på) att placera blinkers så tätt, vilket också var anledningen till att den togs bort.
I notisen ovan framhålls fördelen med att den syns bra. Visst, men det vore ju ännu bättre om den hade en vettig funktion också.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.