Nästa artikel
Takeri visar Mazdas framtid
Nyheter

Takeri visar Mazdas framtid

Publicerad 26 oktober 2011 (uppdaterad 26 oktober 2011)
Mazda kommer att visa upp sin nya konceptbil Takeri i slutet av november men ger redan nu ett par detaljer av vad som tros bli nya Mazda6.

Mazda har avslöjat detaljer om sin konceptbil Takeri. Mazda hemlighåller för tillfället de flesta detaljerna, men meddelar att bilen visar upp tillverkarens nya designspråk som man kallar för ”Kodo – soul of motion”.

Mazda siktar på att göra sina bilar snålare och därmed miljövänligare. Liksom tillverkarens senaste modell Mazda CX-5 är Takeri utrustad med den så kallade skyactive-teknologin, som förutom snålare skyactive-motorer även innebär en rad andra miljövänliga åtgärder.

Mazda Takeri tar dock skyactive-teknologin steget längre i och med att Mazdas första system för återvinning av energin som skapas när man bromsar implementeras. Dessutom har Takeri ett nytt lättviktigt och aerodynamiskt chassi, vilket ytterligare sänker bränsleåtgången.

Mazda Takeri tros ge en fingervisning om hur nya Mazda6 kommer att bli. Konceptbilen presenteras i sin helhet i samband med bilsalongen i Tokyo i slutet av november och början av december.

Diskutera: Vad tycker du om Mazda Takeri?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (3)
#4 • Uppdaterat: 2011-10-30 00:16
Pender

Undrar om dom valt att sänka baksätet närmare golvet? Eller om dom tänkt sej en 2+2 sitsig modell. (Utgår från att bilden visar en ca 480 cm lång bil.)
Vilketdera så riktar man sej till den begränsade grupp trendnissar, som lika gärna kunde valt en Audi TT. (Eller dylikt.)

#5 • Uppdaterat: 2011-11-27 22:26
A_q

Det är just detta som är problemet med många japanska bilar.
Det enda likheten mellan nya och gamla modeller är att de är helt olika...

För mig är det lika obegripligt som om AC/DC skulle släppa en eurodiscolåt, följt av en dansbanslåt och avsluta med en barnvisa.

Vad är det som är typiskt Mazdadesign?
Känns ju som att de själva konstaterat att deras enda säljargument är att bilarna är driftssäkra. Sedan försöker de ragga nya kunder genom att prova X antal olika designlinjer.
Deras trogna köpare struntar liksom i designen, bara bilarna är felfria.

Ska de inte ta och ändra sin logo igen? Inte ens den har de ju lyckats hålla fast vid.

Jag har själv ägt en Mazda 6 kombi (05) och avverkat ca 5 000 mil. Tyckte att det var en ganska snygg modell faktiskt. Bullrig, plastig och rostade, men ganska billig och relativt snygg som sagt.

Men det var ett "lösnummerköp". Modellen efter var tillbaka på gubbdesign, precis som modellen innan.

#6 • Uppdaterat: 2012-04-21 11:53
Raywave

A_q - du kanske ska vara lite ödmjuk för att andra har helt andra åsikter - jag tycker precis tvärtemot dig att Mazda är en av de mera konsekventa bilfabrikanterna v g design. Detta påstående underbyggs av att Takeri bygger på designelement från tidigare Mazdamodeller i stort sett rakt igenom - förpackat på förträffligt sätt. Detta måste vara en av de absolut snyggaste personbilskoncepten någonsin. Den bygger förstås även på nuvarande 6, liksom föregångaren. Jag har svårt att förstå att du inte ser det. Mazda har för övrigt också några av de absolut snyggaste bilmodellerna genom tiderna. Mazda Rx-7, Rx-8, Cosmo på 60-talet och sista generationen på 90-talet, 323F av sista modellen m fl. Jag har för övrigt ägt ett flertal Mazda och de har varit de bästa bilar jag ägt, snygga, körglada, hållbara och jag har inte haft några problem med rost. Men jag har å andra sidan skött dem på ett normal sätt, dvs tvättat dem ett par gånger per år...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.