Nästa artikel
Taiwanesiska Luxgen intar Europa
Nyheter

Taiwanesiska Luxgen intar Europa

Publicerad 13 augusti 2012 (uppdaterad 14 augusti 2012)
Den taiwanesiska biltillverkaren Luxgen är en doldis i Europa. Nu presenterar man sig med lanseringen av Luxgen5.

Har du hört talas om Luxgen förut? Oroa dig inte om svaret är nej, du har ingenting att skämmas för. Luxgen är nämligen ett okänt märke på Europas bilmarknader. Det kan dock komma att ändras när den taiwanesiska tillverkaren gör sig redo att lansera en modell i just Europa.

Modellen är en sedan som lanseras kallas för Luxgen5 och presenterades först som elbilskoncept under namnet Neora. Platsen var Shanghais bilsalong och avtäckningen ägde rum förra året.

När Luxgen5 nu står redo att lanseras i Europa har den dock stora skillnader jämfört med Neora. Utseendet har förändrats, men den största skillnaden är att modellen enbart drivs av bensinmotorer. En 1,8-litersmotor ger 152 hästkrafter och 229 newtonmeter samt kommer med en femväxlad automatlåda.

Starkare motor
Ytterligare en motor finns att välja på. Den ger 172 hästar och 254 Nm samt säljs med en sexväxlad automatlåda.

Luxgen5 kommer att visas upp i sin helhet på bilsalongen i Moskva senare i augusti. Hur det ska gå på den tuffa europeiska marknaden är oklart, dock menar kritiker att det blir svårt för Luxgen att hävda sig då man varken erbjuder dieselmotorer eller är särskilt kända som biltillverkare.

Luxgen5 kommer gradvis att introduceras på fler och fler europiska marknader under 2013, om och när den kommer till Sverige är dock skrivet i stjärnorna.

Diskutera: Vad tycker du om Luxgen5?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-08-13 17:02
trasten

Lycka till!!!

#2 • Uppdaterat: 2012-08-13 18:06
Roger Skagerström

Ser ut som en blandning av en S60 och en skottkärra. Så mycket plåt så lite hjul. Blä :P

#3 • Uppdaterat: 2012-08-13 18:33
saabnisse

Jag vill vänta med att kommentera utseendet tills jag verkligen vet hur den ser ut.
Och när det gäller det övriga så måste man ju få en utförligare teknisk information.

#4 • Uppdaterat: 2012-08-13 23:26
Rikard

229 nm ur 1,8liter borde betyda att motorn har turbo.

#5 • Uppdaterat: 2012-08-13 23:43
rac

tydligen en stor tillverkare bygger över 2miljoner fordon åt olika tillverkare !!!
Bland annat åt nissan gm o mercedes om man ska tro det som står på deras hemsida!
http://www.luxgen-motor.com/about/

#6 • Uppdaterat: 2012-08-14 08:35
Mistro

Spännande men inte ens dem etablerade fabrikaten kan sälja sedaner i Sverige och modellen saknar Dieselmotorer = dödsdömt ifrån början.
Tror inte ens att ett anmärkningsvärt lågt pris skulle förändrat detta faktum.

#7 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Det var inte många år sedan vi skrattade åt de koreanska biltillverkarna, och vi vet ju hur det gick...
Och då ser ändå denna modell mer samtida ut än vad koreanerna gjorde då.

#8 • Uppdaterat: 2012-08-14 17:49
trasten

I Sverige har det dock tagit Hyundai 20 år att komma med i matchen, får se om Luxgen kan bräcka det!

#9 • Uppdaterat: 2012-08-14 18:45
Roy J

Finns ingen anledning att tycka någonting alls förrän det setts och testats i praktiken.
Men det lilla man ser av det yttre (med förvrängt perspektiv) ser helt OK ut.

#a • Uppdaterat: 2012-08-15 15:32
hultarn

Jag roade mig med att söka på Luxgen 5 på nätet. Det finns faktiskt en hel del bilder på den, både in- och utvändigt. Man har "lånat" Volvos korkade mittkonsoll med det opraktiska mittfacket. Kolla får ni se.

Luxgen byggs tydligen både i Kina och Taiwan. Bägge motorerna har turbo.
Sen funderar man ju på det där med om det klarar krocktestet....

Kolla länken: här sägs att bilarna med 5 växlar är manuella:
http://www.carnewschina.com/2012/07/24/spy-shots-luxgen-5-sedan-testing-in-china-with-a-manual/

Och här har de visst snott instrumenten från gamla Fiat. Hade en Uno -88 som hade likadana digitala instrument...
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTveNV6vL2ZAmsSph5f0hVEQh8ikq3pFAILV8zdJh275FIrm2HN

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.