Teststräcka för tunneln har börjat användas i USA. ”Ducka” för bilköer med det underjordiska transportsystemet.
Teslagrundaren Elon Musk och hans tunnelbyggarföretag The Boring Company har premiärvisat vad som ska bli ett nätverk av hypertunnlar för bilar. Teststräckan är en 1,8 kilometer lång tunnel under ytan på Hawthorne i Kalifornien.
Projektet presenterades för första gången 2017 och då sades det att bilarna med hjälp av slädar skulle kunna färdas på räls i tunnlarna i en hastighet av upp till 200 kilometer i timmen. Den idén har fått ge vika för en annan konstruktion. Istället fästs liggande stödhjul längs bilens sidor för att låsa fast den vid rälsen.
Projektet presenterades för första gången 2017 och då sades det att bilarna med hjälp av slädar skulle kunna färdas på räls i tunnlarna i en hastighet av upp till 200 kilometer i timmen. Den idén har fått ge vika för en annan konstruktion. Istället fästs liggande stödhjul längs bilens sidor för att låsa fast den vid rälsen.
När tunneln är i full drift ska det gå att färdas i upp till 240 kilometer i timmen längs spåret. Vid testsessionen som var öppen för media åkte ekipaget dock inte snabbare än 80 kilometer i timmen.
The Boring Company har också ingått avtal om att konstruera tunnlar i Los Angeles, Chicago och mellan Washington D.C och Maryland.
I filmklippet nedanför demonstreras hur tunnelsystemet fungerar.
The Boring Company har också ingått avtal om att konstruera tunnlar i Los Angeles, Chicago och mellan Washington D.C och Maryland.
I filmklippet nedanför demonstreras hur tunnelsystemet fungerar.
Här är en video från pressvisningen av hypertunneln.
Diskutera: Vad tycker du om biltunneln?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.