Den 1 juli börjar EU-förordning (EU 540/2014) att gälla som säger att alla el- och hybridbilar som säljs i Europa ska vara försedda med ett akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) som ska sända ut ljud när bilen kör under 20 km/h.
I högre hastigheter bedöms däcken ge ifrån sig tillräckligt med ljud för att göra omgivningen uppmärksam på bilens närvaro. Om två år ska alla nya elbilar och även äldre modeller som nytillverkad ha varningsljus. Men enligt Synskadades riksförbund är de nya reglerna inte tillräckliga.
– Varningsljudet måste höras även i hastigheter över 20 km/h. Mer forskning behövs, men troligen måste ljudet finnas i hastigheter upp till åtminstone 40 km/h innan däckens friktion mot vägbanan och vindmotståndet gör fordonen hörbara, säger Synskadades riksförbunds förbundsordförande Håkan Thomsson i ett uttalande.
Ämnet aktualiserades nyligen efter att en blind man fick sin käpp avkörd av en tyst bil. Synskadades riksförbund vill nu se en utvidgad EU-förordning där även äldre elbilar utrustas med varningssystemet. De vill också se att andra fordon så som elsparkcyklar utrustas med någon form av varningsljud.
“Tysta fordon är farliga också för andra oskyddade trafikanter som barn, äldre eller den som har uppmärksamheten på annat.” skriver Synskadades riksförbund i ett pressmeddelande.
Diskutera: Vad tycker du om de nya EU-reglerna?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hoppas bara att det syntetiska ljudet påminner om det ifrån vanliga förbränningsmotorer - har tyvärr hört andra konstiga ljud i elfordon som jag som förare av fordonet i innerstads-miljö skulle bli "skogstokig" att höra i farter upp till 40 km/t.
Jag känner absolut sympati med synskadade här, självfallet bör elbilar ha någon form av ljud som gör dem identierbara. Jag stödjer förslaget om ljud upp till 40 km/h.
Jag har en av/på-knapp för "AVAS"-ljudet i min elbil. Kommer på mig själv med att slå av det lika och som att jag kör med det på. Ibland är det helt motiverat på gåfartsområden, smågator och i bostadskvarter - men i övrigt? Nja. Det låter upp till 30 km/h vilket känns rimligt. Jag hade gärna sett att det gick och tysta ljudet i framtiden med vid behov.
Imorse (på radion) snackade de om en gräns på 40 km/h..under detta måste där finns ett ljud.
Problemet är inte nytt. Amerikanska bilar med originaldäck för 20 år sedan var så tysta vid jämnt gaspådrag att de blev överröstade av vanligt gatubuller. Jag hade många fotgängarincidenter under 20 år med en fullsizepickup, vanliga fotgängare utan begränsade funktionsnedsättnigar.
Eller så kan man göra det så enkelt så att de som har hörsel eller synskador bär hjälpmedel som "berättar" varifrån fordon kommer. Det kan innefatta allt ifrån bilar, el-cyklar, el-mopeder, elscootrar osv.
Är man hörsel eller synskadad så räcker det med pulserande vibrationer i form av en klocka eller liknande. Detta är bra mkt smartare än en massa oljud, dessutom hjälper inte oljud dom som hör dåligt.
Ju fler system ju mer falsk trygghet och folk som litar på att systemen fungerar och blir mindre "lyhörda", om man så vill. Och om systemet falerar och någon blind blir överkörd, vem hamnar i finkan? Ägaren till bilen eller tillverkaren av systemet/fordonet?
.
Mycket man vill.
Grejen är ju att bensinmotorer idag är så tysta så de hörs inte heller utan det är däcken som hörs och det gör de på elbilen också!
De flesta bilar går tyst nu för tiden. Bortsett från MTB går vanliga cyklar tystast av allt.
Jag tror att det var Peugeot som hade två ljudsignaler på någon modell. Löst tryck gav svag signal och hårt tryck stark.
Som förare av ett tyst fordon, oavsett vad, har man naturligtvis extra koll och kan då vid behov signalera.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.