Att räkna ut vad bilen egentligen kostar är inte så enkelt – det beror på värdeminskningen som bara kan räknas fram när bilen sålts.
Men en sak är säker: värdetappet är oftast den klart största ”utgiften” för en bilägare och den kan vara skrämmande hög för nyare bilar – och särskilt lyxbilar med mycket extrautrustning.
En snabbtitt på Blocket gör gällande att det kryllar av snabba prestandamodeller där den första ägaren fått ta en enorm smäll när det gäller värdetappet.
Den här genomgången mest är på kul – det är alltså inte vetenskapligt, utan bara en snabbtitt på andrahandsvärdet för att ge ett annorlunda perspektiv. Värdetappet är dessutom som störst när bilen är ny och planar sedan ut.
Vi har utgått från priserna i bilhandlarnas annonser så värdetappet kan bli annorlunda om bilarna säljs för lägre summor än dessa.
Värderas på över 400 000 kr
Det är inte ovanligt med ett värdetapp på över 400 000 kronor per år för vissa bilmodeller. En av ”värstingarna” i vår lista är Porsche Taycan från 2022 som gått omkring 3 500 mil. Om den säljs för utannonserat pris hamnar värderaset på 439 000 kronor eller nästan 300 kronor per mil.
Räknat per mil är värdetappet enormt stort i BMW XM där första ägaren fått betala över 700 kronor milen för nöjet. Värdetappet är dock ännu större för Aston Martin DB12 – svettiga 2 700 kronor per mil.
Även BMW i5, Range Rover och Mercedes EQS finns med på listan över lyxiga bilar med stort värderas.
Även ”vanliga” bilar
Men det är inte bara lyxbilar på listan. Faktum är att två demobilar från Opel har extremt högt värdetapp per mil, och det har även Volvo XC40 som elbil.
Som jämförelse inkluderar vi två Subarubilar av 2024 års modell i jämförelsen. De har ”bara” kostat ägaren knappt 50 kronor milen i värdeminskning.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (4)
- 2024-09-12 15:27 Bilar i den här prisklassen…
- 2024-09-11 12:26 40-talisten skrev: Bazinga…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.