Besökare kan titta närmare på ett 50-tal miljöbilar från drygt 20 utställare. Dessutom finns här innovationer som elmotorcyklar, elsportbilar samt en pelletsdriven buggy att beskåda. Saab visar även några av sina konceptbilar.
Idag, fredag, är miljöbilsmässan enbart öppen för företag men lördag och söndag är allmänheten välkommen. Mässan är öppen mellan kl 10 - 18 under lördag och söndag.
1. Vinnaren! Den är inte bäst på allt, men Citroën Cactus blir ändå vår testvinnare den här gången. Det som avgör är i grunden en enda sak; den finfina fjädringskomforten. De nya stötdämparna ger bilen en behagligt svävande gång som starkt påminner om forna tiders gas-/vätske-fjädrade Cittror. Helt klart har Citroën hittat ett fungerande recept för att på ett enklare sätt än tidigare ge sina bilar skönast möjliga fjädringskomfort – och det premieras av testlaget. Det var dock ingen enhällig seger. Två av testförarna hade Cittran i topp, medan en placerade den i botten på sin lista. Och visst kan det kännas lite tveksamt att utse en vinnare som bara har fyra stjärnor i Euro NCAP, en tvåa i rostskyddsbetyg och bara erbjuder autobroms på den dyraste modellversionen.
2. Nya Hyundai Kona hade varit vår testvinnare om den bara haft en vettig åkkomfort. Men tyvärr lämnar såväl kupébuller som fjädring mycket övrigt att önska. På de punkterna finns en del för koncernen (där även Kia ingår) att ta tag i. Kanske blir den kommande elversionen tystare?
3. Högbyggda Ford EcoSport är i grunden en sex år gammal modell. Det skiner igenom på flera punkter, bland annat när det gäller säkerhetsutrustningen. Autobroms finns exempelvis inte att få. Där-emot märks åldern inte priset. Ford är dyrast i test, både att köpa och äga.
Kommentar av Calle Carlquist, testförare:
Korkad bakdörr och ful exteriör talar emot Ford, annars är bilen rätt trivsam. Alert chassi, viktigt för mig, men interiörfinishen är hemsk på sina ställen. Kona är en riktig medelbil med överraskande vassa vägegenskaper. Trots att formgivarna ansträngt sig till max upplevs bilen som vilken Hyundai som helst. Fjädring och design ger Cactus särprägel, en avspänd typ som blivit bra mycket bättre än tidigare. Jag sätter den främst, Hyundai som tvåa och Ford sist.
Kommentar av Mikael Schultz, testledare:
Hyundai Kona är nog bra på många sätt, men ganska likgiltig för mig. Den blir klart intressantare när den kommer som elbil, speciellt om den klarar 47 mil på en laddning. Hos Ford gillar jag de spänstiga köregenskaperna, men resten av bilen lockar mig inte alls. Undrar förresten vem som kom på den idiotiska bakdörren? Citroën Cactus, med sin flytande fjädring, är mitt solklara val i den här trion. Den charmar, trots en del irriterande brister. Vive la France!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.