Sverige sticker ut gällande påbackningsolyckor visar en ny studie från Karlstads universitet. Antalet olyckor är relativt många jämfört med länder såsom Frankrike och USA. Studien omfattar data från 21 år som hämtats från Transportstyrelsens olycksdatabas.
I Sverige är tolv procent av alla trafikolyckor med fotgängare just påbackningsolyckor, jämfört med USA och Frankrike där motsvarande siffra är sju procent. Dessutom sker smitning (omedvetet eller medvetet) i en fjärdedel av fallen i Sverige, där varken fordon eller förare kan identifieras.
Äldre fotgängare, speciellt kvinnor och de som använder gånghjälpmedel såsom rullatorer är särskilt utsatta. På garageuppfarter är barn under 17 år ofta inblandade. Förarna som kör fordonen är mestadels män i åldrarna 18 till 54 år.
På parkeringsplatser i städer inträffar 44 procent av olyckorna. Ofta sker de under helgen och under dagtid. Även om personbilar oftast är involverade i olyckorna orsakar lastbilar och bussar flest dödliga påbackningsolyckor.
För att minska antalet påbackningsolyckor i framtiden rekommenderar studien att stadsplaneringen förbättras, särskilt vid parkeringsplatser. Men en kombination av lösningar krävs. Exempelvis behövs utbildningsinsatser som betonar samspel mellan fotgängare och fordon på parkeringsplatser, vilken kan göra skillnad menar studien.
– Denna studie belyser vikten av att vidta åtgärder för att förbättra säkerheten för fotgängare och minska antalet påbackningsolyckor i Sverige för att nå etappmålen för nollvisionen, säger Khabat Amin, statistiker på Transportstyrelsen och doktorand i risk- och miljöstudier vid Karlstads universitet.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (4)
- 2024-10-23 20:31 Y2K skrev: gmogmo skrev: Vi…
- 2024-10-23 18:05 gmogmo skrev: Vi kan ju göra…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.